«Che di chel agâr dulà che e cor la aghe che e puarte il nudriment ae cumierie e nassedi la samence pai furlans di doman».
Cun chestis peraulis al à sierât il so intervent pre Duilio Corgnali te dì de presentazion dal so libri “Il Friûl che anzit. L’agâr” li dal salon dal Consei de Provincie di Udin, che e à ancje sostignude la publicazion di chest volum editât di Glesie Furlane.
Cussì si pues dâ un altri significât a chest titul di une opare che e cjape dentri 5 agns di riflessions e pinsîrs publicâts su La Vita Cattolica dal bonsignôr di Tarcint; une rubriche che e cjape dentri argoments di ogni fate, de politiche al sport, dai fats di cronache a notiziis internazionâls. Une schirie di “agârs” che a puartin a une vision globâl de societât moderne no simpri cussì in linie cui insegnaments cristians, ma che anzit, a voltis nus mostre un mont in lote cui principis di fonde di semplicitât e bon sens.
Bons. Duilio però al vûl sotliniâ no dome i aspiets negatîfs dal om e de societât, nol vûl jessi considerât un “pessimist”, ma ben al inten dâ il sugjeriment par pensâ a cuai che a son i valôrs plui impuartants e dulà che al è cussì facil pierdiju.
Al baste lei par esempli de sô lote par rivâ al ricognossiment de leç 482/99, bataie dulà che lui si è metût in prime linie par fâ otignî ai furlans ce che al jere za di lôr dirit costituzionâl; al è impuartant, soredut pai zovins, viodi cemût che cul impegn e la ustinazion si puedin otignî dai risultâts.
Cussì come ancje la bataie par vê la Universitât dal Friûl, come la convinzion di elevâ il furlan a lenghe utile par fevelâ di cualsisedi argoment, e no dome di confinâlu in cjase. Bons. Corgnali di fat al à volût spiegâ ancje cheste sô sielte di scrivi fûr par fûr par furlan, propit par dâ dignitât ae marilenghe, ricuardant cemût che invezit a lui, te scuele cuant che al jere piçul, i vignive impedît di fevelâlu o scrivilu; e al pense cun afiet ai moments di cuant che i siei fradis i domandavin di leiur lis pagjinis par furlan propit de La Vita Cattolica tal clip de stale.
Un struc di storie personâl che e mostre trop che bons. Duilio al à volût a fuart scombati pe nestre identitât. Come predi furlan, al à ancje dimostrade fiducie pe introduzion dal messâl in lenghe furlane, che di cetancj agns al è pront ma in spiete di une aprovazion.
Te zornade de presentazion, ai 28 di Novembar, a jerin in tancj che a àn volût scoltâ lis sôs peraulis e dâ un piçul contribût, come par esempli il professôr Raimondo Strassoldo che dilunc dal so profont intervent al à sotliniât cemût che bons. Duilio si cjapedi a cûr des sortis dai furlans e dal furlan; «al è un plasê» al continue Strassoldo «lei la veretât tai siei “agârs” che a partissin dai fats sucedûts par sedi spiegâts cun riflession».
Peraulis di preseament ancje di bande dal president de Fondazion CRUP Lionello D’Agostini che al à ringraziât pre Duilio Corgnali pal ûs mai cussì scontât dal furlan te sô opare, «une scriture lizere ma mai banâl che nus zove par tornâ a cjapâ vigôr tal savê di sedi furlans».
Venusia Dominici
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


