Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA VÔS DE CISL. TASI: ce che e je e cemût che si paie

............

Tasi al è l’acronim di Tasse dai servizis indivisibii e e je une componente de IUC (Impueste Uniche Comunâl) destinade ai servizis comunâi tant che la anagrafe, il furniment urban e la iluminazion publiche.
A varan di paiâ ducj i fabricâts, lis abitazions principâls, lis impresis e lis areis edificabilis. A saran esentâts i terens agricui.
La Tasi no à cjapât il puest de Imu, abolide dome pes abitazions principâls fale chês di lus (A/1, A/8 e A/9). Duncje, il proprietari al podarès paiâ dutis dôs lis tassis o dome une des dôs daûr chel che ogni singul comun talian al deliberarà dentri dai 18 di Setembar (scjadince di viersament ai 16 di Otubar) o al à deliberât za dentri dai 31 di Mai (scjadince di viersament ai 16 di Jugn).
I sogjets obleâts al viersament a saran i proprietaris dai imobii o cui che al sedi titolâr di un dirit reâl di gjoldiment (usufrut, dirit abitazion, e v.i.).
La novitât a pet de IMU al è che subiets obleâts a saran ancje i incuilins o comodataris par une cuote che no pues jessi plui basse dal 10% o superiôr al 30% di chel che al è dovût. Di consecuence, sul imobil afitât o concedût in comodât il proprietari al metarà dome che la diference (90% – 70%).
Il calcul al pues jessi complès: si partìs de jentrade catasticâl dal imobil, rivalutade dal 5%, e si le moltipliche par un coeficient di 160 intal câs di cjasis e abitazions (80 pai uficis, 55 pes buteghis, 65 pai imobii struturâi). Dopo si metin intal calcul lis alicuotis e lis detrazions fissadis a nivel comunâl.
Tant che in passât pe ICI e pe IMU, la gruesse dificoltât di cheste impueste e je la presince sul teritori talian di vot mil comuns che a àn plene autonomie di legjiferâ cu la consecuence che ogni comun al varà regulis di aplicazion e di calcul diviersis.
Cussì, par esempli, o vin comuns che a aplichin la Tasi dome ae abitazion principâl (che no je subiete ae IMU), intant che altris comuns a aplichin alicuotis diviersis su dutis lis tipologjiis di imobils. Cun di plui, su la abitazion principâl al è pussibil cubiâ une detrazion fisse e in cualchi câs ancje une pe presince di fîs residents. O la detrazion si apliche a scaions decressints cul cressi dal valôr catasticâl dal imobil. Ultin fatôr pussibil di complessitât al è la eventuâl domandade di presentazion dal model ISEE cun indicadôrs sot che a àn di jessi sot ciert nivei par otignî la esenzion de Tasi. ❚
✒ Marianninna Rocco, Responsabile Fiscâl CAF CISL Udin

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +