Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Une Regjon che i vûl mâl ae sô lenghe e ae sô autonomie

............

...

Intant de campagne eletorâl la presidente de Regjon Friûl-Vignesie Julie, Debora Serracchiani, e veve mostrât diviersis vierziduris sui temis jevâts dal associazionisim militant furlan e si veve impegnade a miorâ la situazion malsestade che la aministrazion di centri diestre e veve lassât pe lenghe furlane. Passât un an de sô elezion però nol è che lis robis a ledin cui sa ce miôr.
Cualchi pas indenant si lu à fat – il regolament pe certificazion linguistiche o la adesion ae rêt europeane pe promozion de diversitât linguistiche (NPLD) – ma la liste des robis che no van e je avonde plui lungje: la programazion des politichis pal furlan e je ferme par vie che no si à inmò fat bon al Plan Gjenerâl di Politiche Linguistiche; a son stâts gjavâts i fonts pe cartelonistiche e pe comunicazion istituzionâl e lis sieltis fatis pai sportei linguistics a riscjin di premiâ realtâts che no àn produsût grancj risultâts; lis politichis pai media a pidimentin propit chei mieçs di comunicazion che ta chescj agns a àn lavorât di plui e miôr; te scuele l’insegnament curicolâr de/in lenghe furlane se ancje al è partît cumò al è daûr a lâ sù pai stecs.
Che lis robis no ledin par nuie ben al è sot dai voi di ducj, ancje se cualchidun al à miôr voltâsi di chê altre bande. Cussì al sucêt che se lis plui impuartantis realtâts impegnadis pe lenghe furlane si dan adun par denunciâ la situazion e par domandâ une “rivoluzion culturâl” de bande de aministrazion regjonâl, a “marcâ visite” a son propit i rapresentants politics regjonâi, di maiorance e di oposizion. Un front trasversâl che al mostre ce puest che la lenghe furlane e à par lôr. A pensâi ben, nuie di gnûf viodût che la ultime leç finanziarie de aministrazion Tondo e la prime di chê Serracchiani si cjatin in cunvigne tal dâi ae lenghe furlane la stesse percentuâl di belanç, ven a dî il 0,02%.
Dipendial de criùre di bêçs o di une cuistion di mentalitât? La rispueste e ven facile se si pense che no si à volût fâ diviersis azions pe lenghe a “cost zero” intant che altris, a paritât di risorsis invistidis, a son stadis fatis pardabon cence criteri. La cuistion però e je inmò plui clare se si slargje la voglade su la Europe. Cun di fat a son almancul dôs realtâts che, par numar di personis che a fevelin une lenghe minorizade, si puedin confrontâ cul Friûl-VJ, o sei la Comunitât Autonome Basche e il Gales. Intal prin câs par promovi la lenghe proprie, e cence contâ istruzion e mieçs di comunicazion, si invistìs l’1% dal belanç regjonâl (passe 100 milions di euros). In Gales, simpri cence contâ scuele e radiotelevision, si met pe lenghe il 0,17% dal belanç (plui di 30 milions). Un abìs rispiet a chel 0,02% che il Friûl – VJ al met par promozion, istruzion e media.
(Fracâ parsore la tabele par ingrandîle)

No je dome une cuistion di dirits linguistics e nazionâi, achì si trate di invistî sul unic element che in dì di vuê al permetarès ae nestre Regjon di mantignî e di rilançâ la sô autonomie e la sô specialitât cun ducj i vantaçs che indi vegnin ancje par chei citadins dal Friûl – VJ che no fevelin par furlan, par sloven o par todesc. Si cjatìn denant dal paradòs che, ator pe Europe, cui che al à une lenghe proprie al lavore par infuartîle parcè che al sa che si à di pontâ alì par difindi l’autoguvier e achì invezit si rive fintremai a coionâ cui che al promôf la lenghe.
Po ben, se e je vere che i furlans a dan il miôr cuant che ur colin intor lis disgraciis, alore o sin propit su la strade juste par mostrâ trop che o valìn… ❚
✒ Carli Pup

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +