Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I CLASSICS. 13 – CUINTRISTORIE DAL FRIÛL La albe de nestre Patrie

............

Dal 1848 al 1866
Des trê «epopeis» talianis dal secul passât il Friûl al cjapà part ative nome ae prime: a chê dal 1848. In chês altris dôs nol podè fâ altri che stâ a cjalâ filis di soldâts che a passavin ca e là. Cualchi furlan scjampât di chest al fo a batisi a Sant Martin o in Sicilie cun Garibaldi (19 di numar) o in cualchi altri sît: e di chescj, se si va a scrusignâ tes cjartis des autoritâts de glesie, si cjate che a jerin robate, cence religjon, scostumâts, fanatics; se si crôt ae leterature patriotiche a jerin «purissimi martiri». Ognidun che al vebi un freghinin di çucje al capìs subit cemût che a vadin cjapadis chestis definizions e si fâs di bessôl une idee di ce int che e jere.
Sui fats dal Friûl in chescj disevot agns o vin un sôl libri che al merti let e pensât: i «Ricordi militari del Friuli» di E. D’Agostini, che – lassant in bande i siei judizis e lis sôs opinions – al riferìs un grum di particolârs e al met adun une biele vore di documents, di caratar militâr e politic, che a permetin di formâsi un concet, ancje diferent di chel dal autôr. Parcè che al va dit che il D’Agostini, talianon e militarist, se nol sparagne lis solitis tamburadis nazionalistichis, se al va a cirî ancje lui cul feralut chei bruts incidents che in nissune vuere e in nissune sdrume di soldâts no son mai mancjâts, te sostanzie al reste ancjemò onest; e tantis e tantis voltis al ricognòs la sapience, la pratiche militâr, il valôr e la coretece dai comandants da la Austrie, la dissipline, la fedeltât e il spirt militâr dai soldâts, e di chê altre bande la insipience, la imprevidence, la retoriche, la confusion, i sbalis e lis carognadis che si fasevin di chê altre bande.
Par capî un pôc la storie dal ‘48, si à di tignî a ments almancul chestis trê robis: la politiche sdrindulade dai prins timps di puar Pio IX, che e veve disconciertadis lis ideis dai predis e de plui part dai catolics ancje des nestris bandis; la rivoluzion di Viene che e lassave cence diretivis lis autoritâts militârs e civîls di chescj paîs; e il fat che in dut il Friûl, sot dal gjenerâl Auer, si cjatavin a jessi cuatri batalions di fantarie formâts, in part, di Furlans, di Lombarts e di Venits e une sezion di artiliarie cun sîs canons: chestis fuarcis a jerin dividudis tra Udin, Osôf e Palme. E nissune sperance o pussibilitât di vê rinfuarçs di nissune bande.
Cussì, co lis solevazions a scomençarin, prin te basse Italie e po a Vignesie e in Lombardie, il gjenerâl Radetzky (1) al spesseà a concentrâ lis sôs fuarcis, tes cuatri fuartecis dal «Quadrilatero» e, a Udin, il gjenerâl Auer, al consegnà, cence nissune resistence, la citât e lis dôs fuartecis furlanis al Comitât provisori; al lassà in libertât chei soldâts (2) che no volevin restâ sot la Austrie e si tirà cun chei altris a Gurize. Chest risultât cussì facil e slis al incjocà i patriots e, par un mês, invezit di pensâ che no podeve jessi finide e che il biel al veve di vignî, si bandonarin a une mate baldorie, cence armis, cence mieçs, cence ordin, cence ombre di preparazion militâr: soldât de vuardie civiche, volontaris, carognis vignudis di Vignesie, predis e feminis si scolarin di flât a cjantâ e a cjacaronâ. Ma un mês al bastà al Nugent, gnûf comandant de Armade di Risierve, par meti adun sul Lusinç uns 12 mil soldâts in gjambe: e dopo, in cuindis dîs (dai 16 di Avrîl al Prin di Mai) al jere bielzà di là dal Tiliment: culì a restavin di cjapâ dome lis dôs fuartecis di Osôf e di Palme. Udin, dopo cercjât un fregul di bombardament, al veve capît che la vuere no je un zughet e al veve molât, tra lis plui furiosis e stupidis maludizions di dute la Italie. Palme e tignì dûr doi mês, Osôf fint al mês di Otubar (dibot cinc mês).
Tant il Nugent a Udin, che il van de Nüll a Osôf si compuartarin cun moderazion, a faserin cundizions onoradis e a lassarin che i soldâts rindûts a lessin pai lôr fats: robis che in dì di vuê a fasaressin ridi, nome a pensâlis. Vignesie in chê ocasion e pensà ai siei fats, cence mandâ nissun jutori ai Furlans, e dopo ur strucjâ daprûf un grum di insolencis.
Ad implen la balfuerie e passà cence grandis conseguencis pal Friûl, de bande dal guvier de Austrie: nome che i Furlans, scotâts, a tignirin a ments la lezion. E cussì, dîs agns dopo, in chê volte de seconde vuere a sterin a cjalâ sul puarton di cjase i todescs che a levin viers Solferin, e dal 1866 a spietarin cun pazience e cun rassegnazion che todescs e talians a finissin di lâ indaûr e indenant. Une prove di organizâ partesans su lis monts, fate dal 1864-65 par ordin di Mazzini e finì in nuie pal scjars numar di chei che a rispuinderin e pe mancjance di coordenazion (3).
Tirant lis sumis, la int che e lassà in Friûl la plui brute memorie a forin i «crociati» di Vignesie rivâts a Palme ai 10 di Avrîl dal 1848, cul Grondoni (e cun dutis lis benedizions dal Patriarcje: «la feccia della società in fatto di scostumatezza e di prepotenza» al scriveve il president dal Comitât di Udin al comandant Zucchi di Palme); il maiôr Josef Tommaselli che al comandave il bloc di Osôf, cussì trist che nancje i soldâts todescs no volevin plui ubidî ai siei ordins; e i Triestin e Istrians vignûts a presidiâ Udin ai 22 di Jugn dal 1866, al puest dal reziment dal Granduche di Baden che al leve in linie.
Il mês di Otubar dal 1866, la Austrie che e veve pierdude la vuere cu la Prussie a Königsgrätz (Sadowa) e scugnì cedi il Friûl a la Italie, che e jere stade in leghe cu la Prussie. E ai 14 di Novembar al rivà a Udin il re Vitorio Emanuêl II (4).
Il gnûf guvier al lassà cjarte blancje a ducj i elements de massonarie nazionalistiche che e trionfave a Florence e, dopo, a Rome; al spesseà a meti in vigôr dutis lis leçs, massime chês cuintri predis e glesiis, e dutis lis tassis che a pesavin su chês altris regjons; al implantà l’ordenament burocratic acentrât e confusionari che al veve ereditât di Napoleon; al mandà dentri par amalgamâ i Furlans, une sdrume di funzionaris, impleâts, cuesturins e carabinîrs de Basse Italie; al scjadenà tes scuelis e tes placis la plui disperade propagande cuintri da la Austrie, che e comandave ancjemò di là dal Judri. E i Furlans, scjafoiâts di retoriche e di miserie, a scomençarin, a miârs e miârs, a fâ il baûl e lâ pal mont.
Il rest al parten a la memorie dai viei che a son ancjemò in chest mont e che a puedin contâlu di bessôi (5).
NOTIS:
(1) Johann Josef Franz Karl, cont di Radetz, nassût in Boemie tal 1766 e muart a Milan tal 1858.
(2) I militârs di cariere (e i professioniscj) a formin la gnove borghesie furlane.
(3) Si trate di fats sucedûts a Navarons, li che il miedi Andreuzzi al tentà, cuntun grup di amîs mazinians, un at rivoluzionari.
(4) Il gjenerâl Cialdini si puarte masse indevant a jevât e daspò al torne indaûr di corse par vie che no jerin clârs i confins efetîfs dal Venit. La gnove concuiste no ven cedude diretementri a la Italie, ma a traviers di Napoleon III.
(5) Pre Josef Marchet al scrîf cheste prime part de Cuintri Storie tai agns 50 dal secul XX.
pre Josef Marchet e pre Checo Placerean

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +