Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Un dolôr umiliât

............

Intal câs di Eluana, i unics che a plen dirit a puedin cjacarâ a son chei che a àn un câs simil in cjase. Ducj chei altris, jo comprendût, o vin di tasê o di fevelâ dome alc e cun grant rispiet e moderazion. O vin di metisi cuintri de baraonde mediatiche che e je sucedude.
Une femine che di une vite e viôt de fie clamade cuntun eufemisim galiot «diversamente abile» mi à dit: «Prime di cjacarâ, ducj a varessin di provâ almancul par un mês ce che al vûl dî vê un disabil in cjase». O cognòs paris e maris che no puedin murî par vie che no san in ce mans che al rivarà il lôr frut o frute; altris a disin: «O prei che al muri prime di me». O sai dal câs di un om che al viôt de femine malade e che ogni tant al dîs: «Se e fos muarte, le varès vaide par un mês e cumò o sarès in pâs». Mi diseve un om che al à patît a no finî: «O crôt ancje jo al Diu dal Vanzeli, ma se o cjatàs un altri Diu che mi des la salût lu cambiarès subit». Mi confidave un predi: «Intal dolôr la fede no baste».
La gjerarchie catoliche, che intal câs di Eluana e à fat il pestefruç, e varès di sedi tant plui caste intai sintiments e tant plui moderade intes sôs sigurecis e intervents. I vescui, di chel che si sa, no àn nudrît un fi, no san ce che al vûl dî vê une famee, no son stâts sot la crôs come la Madone che e sintive il fi a berlâ: «Diu gno Diu gno parcè mo mi âstu bandonât?». Il clericât di secui in ca al è il mancul adat a sentenziâ su chestis tragjediis.
Bisugne zontâ che la gjerarchie catoliche e à doi pês e dôs misuris: intal câs dal pari di Eluana e à fat la fin dal mont; no si compuarte compagn cui gjenerâi che a mandin a murî i soldâts in Iraq o intes leucemiis provocadis des bombis, che anzit e clame dut chest «mission umanitarie» e ur regale vescui, capelans, elogjos e i sants sacraments.
Il Vatican, improibint ogni pratiche contracetive, al lasse che in Afriche a nassin fruts cul Aids, o distinâts a murî di fam, di miserie e di berlis; al permet un stragjo dai inocents pluitost che riviodi regulis che a son di riviodi. Biel esempli di serietât e di maturitât!
O capìs il pari di Eluana che al à sierat cun dopli clostri la puarte al mont catolic!
Il rest, dute une prosopopee di articui, intervistis, intervents dai politics… une vere Babilonie che no aparten a la mentalitât dal popul furlan. Cheste, e sarà la grande Italie, ma no il nestri Friûl! No rivi a viodi un cjargnel a manifestâ il dolôr in chel putiferi che al è stât; o pensi che i massmedia cui lôr inteletuâi, politics, miedis e teolics nus vedin, se o sin furlans, propit stomeâts. In plui, la conclusion e je che o savìn pôc o nuie.
La nestre int, almancul fin a chê altre dì, e viveve lis tragjediis cun grande dignitât, e deve une man, no leve a berlâ in place.
Mi somee che intal câs di Eluana il dolôr di un pari e di une famee al sedi stât umiliât, smenteât, ignorât.
Intal dibatit che al è començât no sai ce leçs che a vignaran indevant; o speri che al resti su dutis il principi uman e evangjelic che nol è fat l’om pe salvaguardie de leç, ma la leç pal ben dal om.
E cumò o tâs ancje jo. O voi cul pinsîr tal cimiteri di Paluce; li, une persone e la sô famee, cuntune spine tal cûr, a continuin a domandâ un pôc di cidin, di rispiet e di dignitât.
pre Tonin Cjapielâr

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +