Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

E DUCJ A VIVERIN… FURLANS E CONTENTS. La biele indurmidide

............

A jerin une volte, a Udin, un re e une regjine, cuntune frutute bielissime a pene nassude. Par fâi fieste, a clamin tal cjistiel dutis lis fadis dal Friûl, e ognidune e puarte un regâl pe frute: la fade de Basse e puarte la bielece dal mâr, la fade dal Tiliment e puarte la fuarce di tornâ simpri a tirâsi sù come lis risultivis, la fade dal Nadison e puarte la pazience di sopuartâ lis invasions, e la fade cjargnele e puarte un toc di polente e un frico, cence tant tabaiâ.
Par ultime e rive la fade de Bisiacarie, che no jere stade invidade.
“Tu vevis di invidâle tu!”, e dîs la regjine.
“Tu mi vevis dite di clamâ nome lis fadis furlanis!”, al dîs il re. “Tu sâs che no mi visi mai se la Bisiacarie e je furlane o no.”
“Bon, zonte un plat di luianie e fâs fente di nuie.”
Ma aromai al è tart: rabiade pe dismenteance, la fade de Bisiacarie i fâs une maledizion ae frute: a pene che e varà 16 agns, si becarà cuntune urtie lavorant tal ort e e durmirà fin cuant che un princip no le dismovarà.
“Puare la mê frute”, e dîs la regjine.
“16 agns? Propite cuant che e rive la etât di lavorâ?”, al dîs il re. E par salvâ la frute, al fâs une leç par improibî i orts par dut il Friûl.
Ma naturalmentri i furlans, che a àn rispiet pes leçs ma ancjemò plui pal ort, lu fasin istès, e cussì a 16 agns une dì, lant ator cence fâ nuie, la frute e cjate, taponât di un mûr di cente, un ort plen di cocis, cocins, pomodoros e ogni ben di Diu. La frute e slungje une man par robâ une vuaìne, e tocje une urtie e e cole jù indurmidide.
“Ce dordele!”, al dîs il re, “le vevi ancje visade!”, e le met jù intun jet taponât cuntun veri, tal mieç dal bosc, par fâle cjatâ miôr (parcè che i princips, si sa, a passin simpri tal mieç dal bosc).
Naturalmentri, cualchi an dopo un princip, lant a urtiçons, al cjate la frute. Le cjale un moment: e je bielissime. Alore i va dongje par bussâle e par dismovile, ma jê, prime di cjapâ la bussade, tal sium si volte di chê altre bande e e dîs “Ancjemò cinc minûts!”.
“Une che e duar cussì tant no pues jessi furlane!”, al dîs il princip, e le lasse li.
Al veve reson: la frute e jere stade scambiade te scune. Chê indurmidide e jere une triestine, e la vere principesse e jere la parone dal ort dulà che la fente principesse si jere becade.
“Mi someave strani che mê fie e fevelàs simpri disint zo, xe e no se pol!”, al dîs il re, e al fâs une fieste cun dutis lis fadis dal ream (ancje chê de Bisiacarie, cheste volte).
Cussì il princip si maride cu la principesse furlane, e chê triestine e reste indurmidide.
E ducj a viverin furlans e contents.
Lis flabis di Bete di Spere

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +