Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – Secont uficiâl Spock, astronâf Enterprise, date astrâl 9801.1

............

Il tiermin «digital divide» si lu dopre il plui des voltis par definî la impussibilitât di une part de popolazion di acedi a Internet e, duncje, la impussibilitât di podê usufruî di chei servizis che a permetin – dì par dì – di podê jessi informâts, di informâ, di comunicâ, di fâ imprese in maniere eficace, di podê jessi contatâts – e di podê contatâ altris personis – cuntun «clic».
Il tiermin al varès di jessi declinât, in maniere plui slargjade, daûr di diviersis – e ancje plui significativis – acezions. Il «spartiaghis digjitâl» (no «divari», no «inferioritât»: cirìn di fâ il sfuarç di doprâ ben lis peraulis) nol è leât in maniere semplicistiche ae pussibilitât di colegâ il citadin a un fîl: cheste idee e nas de reminissence fuarte di une concezion materiâl e hardwaristiche dal mont des gnovis tecnologjiis, che daûr di cheste vision al sarès suficient cablâ il planet par realizâ il miracul de democrazie digjitâl.
E te nestre Regjon, come che si pues viodi cun facilitât, cheste vision e je predominante. Pal nestri model di disvilup regjonâl, al somee che il probleme vêr al sedi rivâ a ducj i coscj cuntun colegament di alte velocitât fin tal ultin stali di Pusee, daûr dal sproc «Adsl par ducj e cussì no sarìn plui un teritori che al reste indaûr».
Si podarès lâ indenant afermant che i responsabii des autostradis digjitâls (ma no dome) a continuin a mantignî intat il «spartiaghis» (che nol podarès jessi altri che digjitâl) tra centenârs di miârs di furlans residents fûr de nestre Regjon e noaltris. Ma o laressin, in aparence, fûr di teme.
E alore fevelìn des pacaris che, slambrant ancjemò une  volte lis nestris stradis, a puartaran a un gnûf risorziment tecnologjic lis nestris vals. La ipotesi e va daûr di un prin, fin tentatîf di risolvi il probleme dal ultin chilometri midiant di fantasmagorics colegaments satelitârs. Dal rest, sino o no sino une regjon di int uniche? Di fat il progjet al jere unic tal so gjenar. Dopo di cualchi an, cualchidun al à palesât dubis su la autenticitât dal document firmât «Secont uficiâl Spock, astronâf Enterprise, date astrâl 9801.1» e il progjet al pâr che nol vedi plui la stesse atrative.
Lant ator pe mont cun gno fi:
– Papà, ce ise chê robe?
– E je une antene, frut, si clame «ripetitôr».
– E a ce coventie?
– E covente par podê sintî la radio in ogni paîs che al è jenfri chestis monts.
– Ce biel! E se a metessin une antene come chê che si dopre par Internet, no si podaressial doprâ ancje Internet in ogni paîs spindint une vore pôc? No mo, papà?
Ce âstu di fâ?… A son fruts, no capissin lis robis dai grancj.
Permetêtmi une domande: il simbul de Regjon ise une acuile o isal un farc?
Luca Peresson

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +