Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

E DUCJ A VIVERIN… FURLANS E CONTENTS. Blancjenêf e i siet nanui

............

E jere une volte, intun bosc de Cjargne, la fie di un re: une fantate bielissime che si clamave Blancjenêf. Muarte la regjine, mari de fantate, il pari si jere tornât a maridâ cuntune triestine, che e jere une vore gjelose.
La madrigne e veve un spieli magjic e ducj i dîs i domandave: “Cui ise la plui biele di Cjargne?”. E il spieli, che jessint furlan no voleve dâi sodisfazion a une di Triest, al rispuindeve simpri “Blancjenêf!”. Par jessi plui biele, la gnove regjine e lave ducj i dîs a cjapâ il soreli a Barcola, e spindeve un grum di bêçs in cremis e cremutis, ma nuie ce fâ: la plui biele e jere simpri Blancjenêf.
Cussì, une dì la madrigne e clame un cjaçadôr e i ordene di copâ Blancjenêf e di puartâi il so cûr tant che prove de sô muart. Ma il cjaçadôr, che al jere un bon om, invezit di copâ la fantate al va li di jê e le vise di lâ a platâsi tal bosc, intant che lui al cope un purcit par puartâi il cûr ae madrigne.
Blancjenêf, scjampade tal bosc, e cjate une cjasute piçule piçule, dulà che a vivin siet nanui: Cjapilu, Sparagnilu, Stropilu, Distrighilu, Mateilu, Cjossolilu e Sghiribicilu (un nanul che zuiave simpri di balon).
Par no savê ce fâ, intant che i nanui a tornin di vore, e met sù une cjalderie di polente e si met a cjapâ sù un pôc di sclopit par fâ une fertaie.
La regjine però si insospetìs, parcè che – stant che dal purcit no si bute vie nuie – insiemit al cûr, il cjaçadôr i puarte dongje ancje doi salams, un muset, un persut di Sant Denêl e un speck di Sauris. Cussì e fâs al spieli la solite domande, e il spieli i rispuint: “La plui biele e je simpri Blancjenêf! Cumò però molimi e va a vore!”.
Cussì, vude la conferme che Blancjenêf e je vive e che il cjaçadôr le à freade, la madrigne e decît di fâ di bessole: e invelene un frico e, vistide di vecjute, e va a cirî la fantate tal bosc par fâi mangjâ il frico e copâle.
Ma Blancjenêf no je plui tal bosc: par no stâ cu lis mans in glove a cjase dai nanui e jere lade in miniere cun lôr cjantant “O nin, o nin, o nin a lavorâ”, ma ancje “O ce biel, o ce biel cjistiel a Udin”.
Te miniere, Blancjenêf e cognòs il princip, che al è li a lavorâ ancje lui, e insiemit a metin sù cjase cul mutui agjevolât regjonâl intant che la madrigne, tornade a Triest, si beche une ustion a Barcola e i vegnin tantis di chês grispis che no si fâs plui viodi ator.
Lis flabis di Bete di Spere

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +