Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MUSICHE. Vegnin jù, vegnin jù… vincint il Premi Friûl

............

Il Premi Friûl al è lât inmò in Cjargne: i cuatri musiciscj da “La Bande Eletriche”, in cheste formazion di Zenâr, a vegnin di For Disot, Çurçuvint, Tierç e Tumieç. E come l’an passât cun “Ulisse e i Ciclopi”, ancjemò une volte a imponisi al è stât un grup une vore zovin: Massimo Silverio ‘Silver’ vôs, Nicolò ‘Nico’ Di Ronco al bas, Andrea Marchi ae batarie e Fabrizio Polonia ‘il Ros’ ae ghitare, a àn di pôc passât i vincj agns. Sintìn cemût che e sune la Cjargne “eletriche” cun cheste interviste al Ros.
A disin che o sês une blues band
Par dî il vêr, no vin mai dit di jessi un grup blues. E je une etichete che nus àn tacade: nô no volìn sunâ nissun gjenar pûr, no acetìn la idee di sierâsi, o cirìn simpri di spaziâ. Il blues nus plâs, come chel dai Bud Spencer Blues Explosion o dai White Stripes. Ma nus plâs ancje Frank Zappa e i Led Zeppelin, la musiche progressive e il rock agns Setante.
A viodius, o someais plui metalârs: cun chel non, i cjavei luncs e chel “nudist” sul palc (un che al sune simpri cence maiute, ndr)…
Si clamìn cussì parcè che prime o jerin un doi acustic, daspò il passaç ae musiche eletriche cul gnûf grup e di chê volte il non. Il nestri bassist al è l’esibizionist dal grup (al rît) e al è un amant dai sports estrems: un pôc Mauro Corona e un pôc Red Hot Chili Peppers!
Cemût sêso rivâts al Premi Friûl?
O cognossìn la manifestazion di cuant che i Carnicats, che a son de Val dal Tiliment come nô, a àn vinçût. O vin simpri vût un grant rispiet par cheste manifestazion che e à vût il mert di sburtâ une vore di musiciscj. Po, une dì, un amì dal zîr dai grups cjargnei nus à conseât di partecipâ. No crodevin di vignî selezionâts, e tant mancul di vinci: il nivel dai grups al Cormôr al jere alt.
A proposit dal zîr dai musiciscj cjargnei, cemût ise la sene musicâl di chês bandis in dì di vuê?
Al è un moment bielissim in Cjargne, se tu sês un musicist. A son une vore di concierts, i grups si cjatin tai bars, si passe tant timp insieme tra musiciscj, si cognossìn ducj. A saran une ventine di grups zovins e si sint fuart il plasê di sunâ. Al è un moment une vore produtîf, cun grande colaborazion.
Ce che al è de Cjargne inte vuestre musiche?
Ducj i tescj si fondin su robis viodudis achì. O vin cjapât la musiche di fûr ma i contignûts ju vin puartâts di ca. Par esempli, “Lavôr” – il toc vincidôr dal Premi – al fevele di un pari, di un fi e di un nono: une famee di trê gjenerazions dulà che il plui vecjo si è rote la schene intune vite di emigrant, il pari al è operari e il zovin cence lavôr. Come che o cjantìn in Cjargne, chi ognidun al puarte la sô crôs.
E “Sbarbinescion” di ce contial?
Cheste e je funky e e je une di chês che a plasin di plui. E conte di robis di “sbarbine”: “…in stazion dute trucade, cu la mini ben scurtade, il telefon che al sbrove, mil messagjos brute scrove, che a ti scrivin pervertîts, da 20 agns son maridâts, sbarbination…“. A son fatarei di nestris cognossincis, riviodûts in maniere ironiche.
Parcè cjantâ par furlan?
Noaltris o cjantìn dome par furlan o par inglês cun covers pôc cognossudis di rock agns ’50 o di Frank Zappa. In marilenghe la musiche e rive plui drete, nus divertìs di plui e in gjenerâl al è un rapuart plui intim cjantant par furlan. Anzit, par cjargnel.
Ce fasaraie la Bande Eletriche di culì indenant?
O stin cirint di rivâ al nestri massim, come capacitât strumentâl e musicâl in cuatri. O sin daûr a sburtâle e, in reson di chel, a scrivi tescj dulà che si sint cheste tension. A pene finide la stagjon estive dai concierts, si sierarìn in sale prove e o sbrocarìn la imagjinazion! ■
Natascia Gargano

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +