Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

150 agns fa e je stade concuistade la piche de mont Colians, la plui alte de Patrie

............

Vuê l’obietîf dai grancj scjaladôrs a son lis altis cimis des monts de Asie tant che l’Himalaya, ma un timp la sfide de “concuiste” des monts e jere in Europe.
Chest an si celebrin i 150 agns de prime assension de piche plui alte dal Friûl, il Colians (m. 2.780): almancul in maniere uficiâl, viodût che i cjaçadôrs e i pastôrs cjargnei, chê cime za le vevin scjalade.
Protagoniscj il grant esploradôr des Dolomitis, il vienês aristocratic Paul Grohmann, fondadôr dal circul alpin austriac, e un marangon e cjaçadôr di Culine, Niccolò Sottocorona.
Di chê volte, il Colians al è deventât un pont di riferiment pai escursioniscj che a puedin amirâ lis sôs bielecis e ricjecis gjeologjichis e botanichis. A son presints ancje cierts ripârs, tant che il Tolazzi e i Marinelli e la cjaminade e pues lâ indevant fasint une visite al lât Volaie sul confin italo austriac.
Intal stes an, e je stade ancje la prime assension dal Cervino (4.478 m): un an che duncje al à puartât ae concuiste de cime plui alte a ovest e chê plui a est dal arc alpin talian.
«Dispès – al à afermât Giulio Magrini, President de Associazion des sezions di mont dal Circul alpin talian  – si dismenteisi che il Colians e je la nestre mont plui alte, confondintle cu la Mont Cjanine o cul Mangart. Inte stesse maniere che il Triglav al è une istituzion pai slovens, o il Glossglockner pai austriacs e i carinzians, o volaressin che il Colians lu deventàs pai furlans».
Insume, al podarès deventâ, par ogni furlan, un vêr simbul e la mont che si à di lâ sù almancul une volte inte vite. ❚
✒Redazion

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +