Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

150 agns fa e je stade concuistade la piche de mont Colians, la plui alte de Patrie

............

Vuê l’obietîf dai grancj scjaladôrs a son lis altis cimis des monts de Asie tant che l’Himalaya, ma un timp la sfide de “concuiste” des monts e jere in Europe.
Chest an si celebrin i 150 agns de prime assension de piche plui alte dal Friûl, il Colians (m. 2.780): almancul in maniere uficiâl, viodût che i cjaçadôrs e i pastôrs cjargnei, chê cime za le vevin scjalade.
Protagoniscj il grant esploradôr des Dolomitis, il vienês aristocratic Paul Grohmann, fondadôr dal circul alpin austriac, e un marangon e cjaçadôr di Culine, Niccolò Sottocorona.
Di chê volte, il Colians al è deventât un pont di riferiment pai escursioniscj che a puedin amirâ lis sôs bielecis e ricjecis gjeologjichis e botanichis. A son presints ancje cierts ripârs, tant che il Tolazzi e i Marinelli e la cjaminade e pues lâ indevant fasint une visite al lât Volaie sul confin italo austriac.
Intal stes an, e je stade ancje la prime assension dal Cervino (4.478 m): un an che duncje al à puartât ae concuiste de cime plui alte a ovest e chê plui a est dal arc alpin talian.
«Dispès – al à afermât Giulio Magrini, President de Associazion des sezions di mont dal Circul alpin talian  – si dismenteisi che il Colians e je la nestre mont plui alte, confondintle cu la Mont Cjanine o cul Mangart. Inte stesse maniere che il Triglav al è une istituzion pai slovens, o il Glossglockner pai austriacs e i carinzians, o volaressin che il Colians lu deventàs pai furlans».
Insume, al podarès deventâ, par ogni furlan, un vêr simbul e la mont che si à di lâ sù almancul une volte inte vite. ❚
✒Redazion

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +

L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât

Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +