Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

150 agns fa e je stade concuistade la piche de mont Colians, la plui alte de Patrie

............

Vuê l’obietîf dai grancj scjaladôrs a son lis altis cimis des monts de Asie tant che l’Himalaya, ma un timp la sfide de “concuiste” des monts e jere in Europe.
Chest an si celebrin i 150 agns de prime assension de piche plui alte dal Friûl, il Colians (m. 2.780): almancul in maniere uficiâl, viodût che i cjaçadôrs e i pastôrs cjargnei, chê cime za le vevin scjalade.
Protagoniscj il grant esploradôr des Dolomitis, il vienês aristocratic Paul Grohmann, fondadôr dal circul alpin austriac, e un marangon e cjaçadôr di Culine, Niccolò Sottocorona.
Di chê volte, il Colians al è deventât un pont di riferiment pai escursioniscj che a puedin amirâ lis sôs bielecis e ricjecis gjeologjichis e botanichis. A son presints ancje cierts ripârs, tant che il Tolazzi e i Marinelli e la cjaminade e pues lâ indevant fasint une visite al lât Volaie sul confin italo austriac.
Intal stes an, e je stade ancje la prime assension dal Cervino (4.478 m): un an che duncje al à puartât ae concuiste de cime plui alte a ovest e chê plui a est dal arc alpin talian.
«Dispès – al à afermât Giulio Magrini, President de Associazion des sezions di mont dal Circul alpin talian  – si dismenteisi che il Colians e je la nestre mont plui alte, confondintle cu la Mont Cjanine o cul Mangart. Inte stesse maniere che il Triglav al è une istituzion pai slovens, o il Glossglockner pai austriacs e i carinzians, o volaressin che il Colians lu deventàs pai furlans».
Insume, al podarès deventâ, par ogni furlan, un vêr simbul e la mont che si à di lâ sù almancul une volte inte vite. ❚
✒Redazion

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +