Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

1. La mistificazion dal significât des peraulis

Gianluca Rassati
????????????????

Prime part – Aspiets introdutîfs e esemplis

In timps resints, l’aument e la consecuente visibilitât dai problemis ambientâi, dutune cul cressi de culture e de sensibilitât, e cu la difusion dai mass media e de lôr pervasivitât, a àn fat in mût che un numar simpri plui grant di personis e cjapàs cussience che la direzion che l’om al à cjapât intai confronts dal ambient e je di indreçâ. Chest al à fat nassi dibatits, discussions, manifestazions e altri che a àn tant che obietîf declarât la protezion dal ambient. In chest ambit a son “saltadis fûr” peraulis, cjapadis ancje dal lengaç tecnic sientific, che dopradis di une masse di personis estraniis ae sience e ae tecniche a àn tacât a cjapâ un significât che nol è chel origjinari ma che, riferintsi a peraulis che a àn une “origjin” sientifiche, al somee che al vedi tant valôr.
◆ Di timp ducj a doprin la peraule “ecologjie” che e ven metude dentri dapardut, massime se si vûl dimostrâ che la ativitât in cuistion e ten cont dal ambient, anzit, lu “valorize”. Ecologjie al ven dal grêc “oikos”, “cjase” (intal sens di puest dulà che si vîf, no di fabricât) e “logos”, “discors, studi”, di chi la “sience de cjase”, ven a stâi la sience che e studie lis cundizions di esistence dai organisims vivents e lis interazions fra i organisims e l’ambient e fra organisims e organisims. Duncje, se o tignìn in considerazion il significât coret, doprâ la peraule “ecologjie” tal discors di ogni dì nol à nissun significât, stant che a son ben pocjis lis personis che a fasin studis in chel setôr o che a tratin problemis che a tocjin chel cjamp di studi.
◆ Su la fonde, però, di ce che e al è ripuartât parsore, l’ûs comun che e al à cjapât pît al à fat meti dentri la peraule in diviers contescj, i plui varis: cussì a son nassûts, par esempli, “operadôr ecologjic” o “transizion ecologjiche” che a vegnin doprâts par dâ un tono, un valôr aes ativitâts a lôr inerentis che, però, in pratiche no significhin nuie: ce vuelial dî “operadôr ecologjic”, che al è un che si impegne a fâ studis di ecologjie (?) o dî “transizion ecologjiche”, che la int o alc si sta spostant (no si sa di dulà) viers indagjins di caratar ecologjic?
◆ Chest mût di esprimisi al è fi di une vision superficiâl dal mont e de realtât naturâl, e de mancjance di une educazion adeguade, e al va daûr des modis che, in chest moment storic, a vuelin mostrâ che o sin ducj biei e brâfs e che o agjìn in maniere corete intai confronts de Nature.
◆ In plui di ecologjie, a vegnin dopradis altris peraulis, sedi derivadis dal lengaç sientific e tecnic tant che “biologjie” (soredut l’element “bio” dal grêc “bios”, “vita”) o “resilience” (une des ultimis rivadis), che di altris divignincis tant che “vert” o ancjemò miôr “green”, “sostignibil” e altris che dopradis bessolis o in cubie (par esempli, “ecogreen”, “ecosostignibil”, “rivoluzion verde”) a vegnin metudis dentri intai contescj plui varis.
◆ Chest mût di trasmeti un messaç si è tant sparniçât che fintremai un partît politic al veve intal so non la peraule “ecologjie”. Cheste e je une contradizion intai tiermins parcè che, par definizion, la sience si fonde su la obietivitât, un partît si fonde su la subietivitât.
◆ Clâr che dut chest al ven fat par vê un tornecont, pensant che il doprâ chês peraulis al indichi un rispiet pal ambient che, intal sintî comun, al è positîf e duncje di premiâ cuntune sielte, un vôt o, in gjenerâl, cuntune aprovazion.
◆ In cheste suaze, i talians a àn clamât un ministeri “de transizion ecologjiche”: dut chest presumût interès pes tematichis – clamìnlis – “ambientâls”, al à l’obietîf di fâ pensâ che dut, fintremai lis direzions governativis, a sedin in funzion dal rispiet dal ambient e de vite, ancje di chei altris vivents.
◆ Passant cumò des peraulis ai fats, viodìn cun cualchi esempli ce che dut chest interès al previôt in tiermins di misuris adotadis pe tutele (sensu lato) ambientâl e dai vivents.
◆ La foto 1 e mostre la glerie de Fele inte zone dal puint da la Cjargne. O sin in plen periodi riprodutîf dai uciei, e i intervents a jerin bielzà scomençâts ancje intal periodi riprodutîf dai anfibis. La glerie e je stade splanade, la diversitât morfologjiche e je stade azerade, la complessitât struturâl e je diminuide a fuart, no si viôt vegjetazion ma a son evidents i “segns” dal passaç di mieçs mecanics, la aghe e à scugnût cjapâ la direzion consecuente aes modifichis che a son stadis fatis. Une strade e un puint che a permetin di passâ la aghe a àn favorît il passaç di personis ancje cun mieçs a motôr in zonis di glerie che, se no, no saressin frecuentadis e dulà che, viodude la scjarse sensibilitât gjenerâl a son stâts fats lâ indevant e indaûr cjans no peâts che, duncje, a puedin fâ grancj dams. Par esempli, a puedin eliminâ nidiadis interiis di uciei di speciis che, magari, a son prioritariis pe conservazion su la fonde da normative europeane, e che duncje a varessin di jessi interessadis des misuris conservativis che dutis lis peraulonis dopradis a varessin di rapresentâ.
◆ La foto 2 e mostre la glerie dal Dean dongje dal puint pal Cjanâl Pedarç. Ancje in chest câs, al è evident ce che l’intervent al à provocât, massime se si cjale la foto 3 che e mostre la glerie prin dal intervent; cheste foto e jere stade fate in ocasion di un indagjin metude adun par studiâ cemût e in ce timps che ciertis speciis di uciei che prin no jerin in chei lûcs si stan espandint dilunc de vegjetazion des rivis e de glerie. Naturalmentri (tiermin doprât par fâ capî la sostituzion dal om intai confronts de Nature in ciertis dinamichis che aromai a àn pôc di “naturâl”) al à pensât l’om a blocâ la espansion.
◆ No jentrant intal merit dal motîf dai doi intervents, cualsisedi che al sedi stât, al è evident che, intai câs ripuartâts, di ciert tra i indreçaments doprâts nol è chel conservatîf. Cun di plui, si pues afermâ che, dal sigûr, se a fossin stâts tignûts in considerazion ancje i aspiets biologjics e ecologjics, doprant lis justis atenzions, i intervents a podevin vê un impat diviers. Al è clâr però, che par podê lavorâ e programâ i intervents intun mût diviers si varès vût di cognossi lis relativis problematichis ambientâls.

La seconde part a sarà publicade sul numar di Jugn.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +