Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. L’amôr al vinç ancje la muart

............

No sai ce che Novembar al pues dî a lis gnovis gjenerazions, ma par nô, Novembar al è il mês des zornadis dai Sants e dai muarts, dai ricuarts di chei che par simpri nus àn saludâts. Al è il mês de eterne domande: si tornarìno a cjatâ?
Agns indaûr cuant che o jeri plevan a Stolvize di Resie te gnot dai Sants la int e lassave ancjemò impiade la lûs te cusine e e jemplave di aghe i seglots, parcè che in chê gnot a tornavin in cjase i defonts e a vevin di cjatâ la lûs di chest mont e l’aghe par distudâ la lôr sêt. Dut chest al jere imagjine e simbul di un alc che al è ben plui profont: tal lum de memorie a podevin rivivi cul peam dal afiet.
E je la memorie che e unìs vîfs e muarts e ducj nô int fasìn esperience.
O cognòs int che e contemple serene ce che al è stât; personis che a cjapin coragjo intal cimiteri; altris che a àn siums mistereôs che ju judin a lâ indenant.
Se o smenteìn il ricuart, i nestris defonts a tornin di gnûf a murî e nô stes o distruzìn un toc de vite passade cun lôr. Ricuardâ e je une esigjence dal spirt e e vâl in cualsiasi etât, ancje pai fruts, par chei cence Diu, par chei che a sostegnin: dut finìs sot doi  metros di tiere.
Vite e muart a son come dôs paralelis: si compagnin, si cjalin, si incuintrin tal infinît.
O sai di cjacarâ di robis plui grandis di me parcè che no sai fint dulà che e je realtât o fantasie, esigjence e ilusion. Par chest, e ancje in chest, al di sore di dut o preferìs fidâmi de peraule di nestri Signôr: “Se il grignel di forment, colât in tiere, nol mûr al reste di bessôl. Ma se al mûr, al bute une vore” (Zn 12,24). I nestris muarts a continuin in cualche maniere a “butâ”, a florî e a nudrî.
Mi fâs rifleti ancje la peraule di Crist te ultime cene: “Chest al è il gno cuarp, che al è par vualtris; fasêt cussì in memorie di me” (1Cor 11,24). Nus à racomandât: no stait a smenteâsi di me.
E in chel “memoriâl” dal Signôr e je dentri la sô passion, la sielte di murî savint che l’amôr al è un valôr cussi grant e assolût che nancje la muart no lu distrûç.
Restìn peâts ai nestris defonts tune serene e fiduciose memorie: Crist tal so afiet nus insegne che l’amôr al vinç ancje la muart.
pre Tonin Cjapielâr

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +