Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL. Cirf: il sburt furlan

............

In chest moment di crisi, di tais, di protestis e di dibatits su lis riformis che a podaressin cjapâ dentri lis universitâts talianis, nus someave just concentrâ la atenzion sul Cirf, il Centri Interdipartimentâl pe Ricercje su la culture e la lenghe dal Friûl, che massime sui fonts assegnâts des leçs regjonâls, nazionâls e comunitariis, al base la sô operativitât e la sô esistence.
PARDABON INTERDIPARTIMENTÂL_ Al fo fondât tal 1995, in gracie dal interès di cuatri dipartiments: chel di Economie, Societât e Teritori, chel di Lenghis e Leteraturis Gjermanichis e Romanzis, chel di Siencis Storichis e Documentariis e chel di Storie e Tutele dai Bens Culturâi. Cheste struture, pardabon interdipartimentâl, e à tant che obietîf chel di fâ di colegament fra docents e ricercjadôrs de Universitât dal Friûl – ma no dome –, interessâts al disvilup des ricercjis su la culture e la lenghe furlanis. Intai prins agns de costituzion, il Cirf al è rivât adore dome a inmaneâ cualchi ativitât, massime di consulence par diferentis istituzions, ma dal 2000 al è stât indotât, in gracie dal Consorzi Universitari dal Friûl, dai mieçs materiâi e des risorsis umanis che a coventin pe sô operativitât. «Par dî il vêr – nus conte Linda Picco, assegniste di ricercje dal Cirf –, no vin un organic stabilizât: infûr de segretarie, il Cirf si base su figuris che a restin precariis par vie che no son i fonts che a coventin par podêlis assumi».
Dut câs, cundut che nol dedi une gruesse sperance di “fâ cariere”, fin a vuê a àn aderît al Cirf plui di une trentine di studiôs che i àn permetût al Centri di cressi e di lâ indevant inte sô mission.
FINALMENTRI LA SEDE_ Cumò al dispon di une moderne sede tal cûr de zone universitarie, cuntun spazi par seminaris, un nucli bibliografic e cuatri stazions di lavôr. «Diviersis a son lis finalitâts dal Cirf, che al cjape spont in maniere direte dal articul 1 dal Statût di Autonomie de Universitât di Udin. Ma come prin obietîf al à propit chel di promovi, di davuelzi e di coordenâ ativitâts di ricercje pal studi de lenghe, de storie, de culture, de societât, de economie e de art dal Friûl e des comunitâts di origjin furlane tal forest. Massime, tra lis sôs motivazions, e je la volontât di meti in vore lis iniziativis pal disvilup de culture e de lenghe dal Friûl, previodudis a norme di leç». Il Cirf duncje al smire a deventâ un element di riferiment sientific par une largje zone alpine leade di carateristichis culturâls e linguistichis comuns o similis. Pecjât che nol è dut aur chel che al slûs: «ancje il Cirf al patìs pal fat che i fonts di destinâ a chestis ativitâts a son simpri di mancul: i progjets a saressin tancj ma puartâju indenant cence bêçs al è une vore dificil».
Tiziano Gualtieri

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +