Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Von der Leyen: Une Scozie indipendente? Parcè no

Marco Stolfo

II setante agns de “Declarazion Schuman”, la domande e la dibisugne di une Europe che e sedi “plui Europe”, lis iniziativis dai citadins a pro di lenghis, minorancis e nazionalitâts e une declarazion in cont de Scozie, fate di Ursula van der Leyen. Par fortune, a nivel european no si discut e no si barufe dome di MES e Covid-19, ma al sucêt ancje alc altri.
◆ Ai 9 di Mai stâts – in ocasion dal inovâl de declarazion publiche a pro de dibisugne di inviâ in Europe un procès di integrazion politiche e economiche cun chê di fâ sù un avignî di pâs, fate in chê dì dal 1950 a Parîs de bande dal ministri francês pai afârs forescj, Robert Schuman – un pôc dapardut ancje par chest an e je stade memoreade la Fieste de Europe. La situazion particolâr, leade ae necessitât di fâi cuintri ae difusion dal gnûf coronavirus, e à condizionât une vore il davuelzisi di un grum di iniziativis par memoreâ chê Zornade, che juste chest an, in ocasion dal inovâl “taront” e denant de situazion de Europe di cumò, e à cjapât sù ancjemò plui impuartance.
Tancj events public a son deventâts dome che virtuâi, cundut achel il messaç a pro di un sburt in direzion dal disvilup di une integrazion europeane miôr al è stât mandât de bande di tancj di lôr. Se in diviersis ocasions chel messaç al è restât involuçât dentri di une retoriche “euroconformiste”, no son mancjadis posizions plui fuartis e plui dinamichis. Al è il câs dal intervent di Lorena López de Lacalle, la presidente de Aleance Libare Europeane, il partît politic che a nivel continentâl al ten dongje lis fuarcis regjonalistis e chês che a son espression di minorancis e nazionalitâts, che e à marcât che la UE dal avignî no podarà jessi compagne di chê di prime de pandemie, e che no si pues pensâ di tornâ indaûr a chê “normalitât”, ma che al covente lâ plui innà e fâ sù pardabon une Europe dai popui e dai citadins.
◆ Une domande sù par jù compagne, cuntune atenzion specifiche viers de tutele des minorancis e dal disvilup sostignibil, e je chê che a àn fat indenant i promotôrs e i firmataris de Iniziative dai citadins europeans (ICE) – daûr dal Tratât di Lisbone, e corispuint sù par jù a chê che a nivel statâl e je une propueste di leç di iniziative popolâr – a pro dal ricognossiment formâl des “regjons nazionâls”, ven a dî di chês comunitâts che a àn carateristichis linguistichis e culturâls specifichis, e de viertidure di une linie specifiche di belanç, inte suaze dai fonts pal disvilup teritoriâl, in stât di sapontâ une economie “buine” e “juste”, in armonie cu la promozion des lôr particolaritâts e cul esercizi dai dirits linguistics. Dentri de scjadince dai 7 di Mai, a son stadis tiradis dongje passe un milion di firmis, ma magari cussì no la lôr distribuzion jenfri i stâts no cuvierç il minim di siet components de UE che al covente par mandâ indenant il procès “legjislatîf”.
◆ La Comission Europeane (CE) e à capît che tal mieç de pandemie, par chê e par chês altris ICEs, nol jere par nuie facil informâ la int e tirâ dongje lis firmis, e cussì ai 19 di Mai e à fat bon un stampon di regolament che al torne a vierzi i tiermins pe sotscrizion, che in curt al varès di jessi fat bon ancje de bande dal Parlament European (PE) e dal Consei. Cheste e je une buine gnove ancje pal Minority SafePack, la ICE a pro de tutele des minorancis presentade tal 2018 di passe un milion e tresinte mil di lôr (1.128.000 lis firmis validadis): dopo dal prin incuintri tra il Comitât promotôr e la CE dai 5 di Fevrâr stâts, e vignarà in curt presentade in forme uficiâl ancje al PE.
◆ Interessant, massime pai scozês, ancje un intervent de presidente de CE, fat li dal PE ai 18 di Mai: rispuindint al eurodeputât socialist ongjarês, István Ujhelyi, che al domandave in cont des  pussibilitâts par une Scozie indipendente di jentrâ inte UE,  Ursula Von der Leyen e à dit che ducj i stâts de Europe, se a rispietin e a promovin i valôrs di fonde de UE, a puedin domandâ di deventâ membris de Union. A Londre no le àn cjapade masse ben. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +