Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – Bionde, ma no dome

............

Biondis, rossis. Naturâls, vignudis sù in cjase, o citadinis, cressudis ator pal mont. Cualchidune e profume di mont, cualchi altre e à snait, e à lis bufulis, ma e je ancje chê clare, lizere, di gjoldi. A son tantis. Diviersis. Ognidune un caratar.
Dutis, però, cul stes efiet sui oms: ur lassin lis mostacjis blancjis di sbrume.
Il Friûl al è tiere di bire. Moretti, Castello, a son nons che a fevelin di bessôi. Ma ancje Zahre, Foglie d’erbe, gnovis produzions rigorosementri furlanis.
INDAÛR TE STORIE_ La plui antighe e je che dal «baffo». Par contâ la sô storie bisugne lâ indaûr al 1859, cuant che Udin e jere ancjemò sot l’imperi austroongjarês. Un sioret cu lis mans dentri dapardut – al vendeve e al comprave vin, licôrs, al jere un afarist – al à pensat ben di fâ sù une fabriche di bire. I plaseve, al leve simpri a comprâle in Austrie, ma nol veve plui voie di fâ tante strade par bevile. Luigi Moretti, al veve non cussì. In chê volte al veve 37 agns e forsit nol pensave che la sô idee, 150 agns daspò, e sarès stade ancjemò in vore. La bire Moretti le cognossin in dut il mont. Sigûr, il stabiliment al è passat di man in man, di gjestion in gjestion (dal 1996 al è de Heineken), ma Udin lu à tignût a batisim. E chel om cu lis mostacjis che le bêf, te etichete de butilie, al à fat di santul. Si conte che tal 1942, Lao Menazzi Moretti, un comendatôr, al à viodût un vecjut simpatic, cu lis mostacjis, sentât suntun taulin fûr di une ostarie, a Udin. Il comendatôr, che nol jere stupit, al à pensât dal moment che chel om li al podeve rapresentâ ben la sô bire. Alore i à domandât se al podeve fotografâlu e ce ricompense che al veve voie di vê. E il nonut, bon furlan, al à rispuindût: «Che mi dedi di bevi, mi baste». La sô foto e à fat il zîr dal mont. Tai agns il «baffo» al è stât interpretât di diviers atôrs: cumò al à la muse di Orso Maria Guerrini.
LA ULTIME TINDINCE_ Al à la barete rosse, lungje e lis orelis a spice, invezit, il simbul de bire Zahre. Al è un folet che al ven fûr de valade dal Lumiei, come la aghe che e sgorgole li frescje, che e beche, e che e rint cussì particolâr cheste bire, che e puarte il non par sauran dal pais li che e je  produsude, Sauris.
Naturâl, cence conservants, e va tignude in frigorifar fin a un massim di 6 mês. E je nassude tal 1999 di une idee dai trê imprenditôrs che ancjemò vuê le manovrin. «Une bire artesanâl, integrâl, che no ven pastorizade e nancje filtrade» – al spieghe il «mestri birâr», Sandro Petris. Si le cjate là sù, in chel biel puest di pierdisi che al è Sauris. Chel Disore, pe precision, li che al è il stabiliment. In butiliis di veri blanc o ros, scuridis par fâ in mût che la lûs no ruvini il prodot.
Ma fevelant di bire artesanâl no si pues dismenteâ il «Bire», in viâl Osoppo, a Udin. Locâl storic dulà mangjâ e bevi une bionde o une rosse fatis in cjase.
E ancje Resiute, tal so piçul, e à il so birifici. «O vin tacât a fâ bire tal 2001 – al conte il mestri birâr, Massimo Beltrame, titolâr dal ristorant «Al buon arrivo» – e o rivìn a fâ dai 35 ai 40 mil litris ad an». Doi gjenars, sui 5 grâts alcolics: une pils e une ambrade. No à conservants e e je pôc gasade ma e je alc e ce insieme cul poleç rustît che si mangje li.
IL BOSC TE BIRE_ Altris savôrs, altris colôrs pe bire che si bêf a For Disore, chê di Gino Perissutti. La sô e sa di bosc. La «Haraban» e je aromatizade cu lis guselis dai pins silvestris, clare, lizere. Dopo e je la «Hopfelia», ambrade, fate cu la resine dal alaç e la «Ulysses», plui penze, scure, siet grâts e mieç di alcul, e dentri il savôr de scuarce di peç blanc. Gino al à simpri vude la passion pe bire: chei che a cognossin il so hotel pizarie «Colon», li a For, lu san ben. Ti da di sielzi tra 150 cualitâts. Cumò però al va ancje a cjapâ sù, tai boscs di chenti, pomulis e resinis pe sô piçule. Che al vent ae spine tal locâl, e in butilie a chei che le ordenin sul sît.
Cumò si sin pierdûts un pôc ator pal Friûl. Ma o vevin tacât fevelant de regjine des biris furlanis, la Moretti. Vuê di Moretti, a Udin, al reste un biel parcament. Tai agns novante la sede produtive si jere spostade a Sant Zorç di Noiâr, te basse. La produzion, come che o vin dit, e je passade ae Heineken ma il stabiliment al è stât comprât di furlans. Al è ancjemò vîf e atîf. E lôr, furbos, a àn «robât» dut il «know how», il savê fâ, de Moretti e cumò i dan di spine, ogni an, a un milion di etolitris di Castello.
Valentina Pagani

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +