Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

INCHIESTE. Pe Europe dal cicloturisim o sin une mete “gjenuine”

............

Operadôrs turistics a sclarissin il sucès
e lis grandis potenzialitâts de ciclovie Alpe Adria

«Mieze Europe e cjale al Friûl tant che une mete impuartante di cicloturisim, tant che a une regjon “autentiche” di scuvierzi biel planc cu la biciclete»: Freddy Mair al è cofondadôr de agjenzie turistiche Alps2Adria, cun sede a Clanfurt, une des primis a butâsi a plen inte valorizazion de ciclovie Alpe Adria de A ae Z, ven a stâi des ricercjis di marketing ae promozion, ae elaborazion di pachets turistics fin ae organizazion di bus spuele furnîts pal traspuart des bicicletis che inte biele stagjon a partissin ogni dì di Grau par rivâ a Salisburc.

«Ogni dì o tornìn a puartâ a cjase dai 15 ai 50 cicloturiscj ae fin des lôr feriis in Friûl – al conte Mair -. No sin la uniche agjenzie che e fâs chest servizi e tancj a doprin il tren Micotra o si organizin cun mieçs propris, duncje il fenomen dal cicloturisim su la ciclovie Salisburc-Grau al è continui e avonde imponent. Il bacin di atrazion al è chel dal mont gjermanic e dal Benelux, massime Olande, ma ancje Belgjiche. La Europe dal Est e je daûr a regjistrâ la incressite plui fuarte, ma dute la Europe dal Nord e je in potence un client otim».

E cumò si spiete une gnove ondade di interès de bande dai todescs: ai 19 di Mai passât intai programs di prime serade de Westdeutsche Rundfunk (il plui grant cjanâl televisîf public todesc e il secont in Europe dopo la Bbc) al è lât in onde un documentari di 90 minûts dal titul “Maraveôs. Traviers lis Alps cu la biciclete eletriche”, dedicât dal dut ae ciclovie di Salisburc a Grau. Il lavôr dal gjornalist Marc Schreyl (che cun chel Alps2Adria al à colaborât) al è stât viodût di plui di 8 milions di personis.

Ce isal che al riclame i amants des dôs ruedis in Friûl? «A pet di altris metis turistichis plui tituladis, ma che a somein plui “costruidis su la cjarte” par un turisim di masse – al sclarìs Mair -, il Friûl al ven percepît tant che une regjon turistiche gjenuine, di scuvierzi biel planc in biciclete. Diviers a son i elements di atrazion: lis bielecis naturâls de mont, intal trat de ciclabile di Tarvis a Mueç, il mâr, la art, la culture e l’aspiet enogastronomic».

Divuardi a pensâ, di fat, che il cicloturist al sedi un sportîf interessât dome a fâ prestazions su la biciclete e pal rest al vedi pocjis esigjencis: «Dismontât des dôs ruedis, il turist al vûl mangjâ e bevi ben, al vûl durmî in lûcs comuts e di nivel, rilassâsi in pissine o intune spa, vê propuestis turistichis e culturâls par visitâ il teritori – al evidenzie Mair -. Di chest pont di viste, cheste tipologjie di turiscj e spint in medie plui di chês altris e e je tant esigjente su la cualitât».

E in efiets, cjalant il sît de Alps2Adria (cun propuestis che a van dal Trentin-Sud Tirôl a Vignesie, dal Friûl ae Slovenie fin ae Istrie), no si trate ciert di turisim low cost: si partìs dai 100 euros in dì a persone.

Cuâl isal il judizi dai cicloturiscj sul Friûl? «Positîf su la bielece dai lûcs, l’acet des personis e la alte cualitât des propuestis enogastronomichis – al rispuint Mair -. Tra i ponts negatîfs a son la incompletece de piste ciclabile Alp Adria e la assence, tra Tarvis e Udin, di propuestis alberghieris ae altece dai nestris clients. Su chescj aspiets bisugnarès lavorâ tant e di corse». ❚

Roberto Pensa

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +