Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

________________

............

Un futûr diviers
pe nestre scuele autonome

✽✽ In timps di mûrs, al risalte chel tirât sù dai sindicâts de scuele denant dal progjet di regjonalizazion di chê. La acuse principâl che e ven fate ai sostignidôrs dal progjet e e consist intal calcolâ la idee tant che divisive de unitât nazionâl, e che e distrade dal percors formatîf dai “zovins cerviei”. Si cor il pericul – a disin i sindicâts, ma ancje un ciert mont de çampe – di creâ une ancjemò plui grande disavualance tra Nord e Sud e di lâ incuintri a di un pinsîr unic detât de politiche di turni, intal cjamp de istruzion. A dîle dute: parcè, fin vuê, cemût ise lade?
✽✽ Ma a mi, chest dibatiment mi interesse in maniere relative, tant che in gjenar dut ce che al tocje i assestaments che il Stât talian al prove a dâ al so asset organizatîf clopadiç. O scugnìn, però, tignînt cont e valutâ cualis consecuencis che chest al puedi compuartâ intes sieltis che la Regjon e varà di fâ in chest cjamp, aplicant lis sôs prerogativis di autonomie. Cemût che, ven a stâi, e rivarà a coniugâ autonomie scolastiche e assunzion di competence primarie, su la fonde dal statût di Specialitât.
✽✽ E bastarès za cheste ultime peraule a detâ la linie di compuartament: la presince des minorancis linguistichis, in particolâr dal furlan tant che lenghe maioritarie – e notait la contradizion – a son il cjapiel istituzionâl di cheste riforme necessarie.
✽✽ Dome partint di cheste jentrade e di cheste ciertece costituzionâl o sarìn in stât di domandâ, di pretindi dal stât centrâl, la competence regjonâl pe istruzion.
✽✽ No si trate duncje di un “contentin”, di une domande burocratiche e tecniciste, tant cjare ae assessore Rosolen. Nol è un marcjât di personâl Ata, di dirigjents e di professôrs. No si trate di suplî aes mancjancis dal Ministeri, ma di pensâ e di organizâ un futûr diviers pe nestre scuele autonome, intal rispiet dal rûl di dutis lis sôs componentis e cul compit ben precîs, cul dovê di fâ cressi lis gnovis gjenerazions cu la cussience de proprie storie, cul dirit al savê e cu la pussibilitât di disfrutâ al miôr intal cjamp di vore il percors scolastic fat.
✽✽ Une scuele che e funzioni miôr, cussiente de impuartance che e à pal teritori là che e esercite la sô funzion fondamentâl. ❚
Dree Valcic

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +