Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I cjamps di blave? Un desert ecologjic

............

Giuseppe “Bepino” Zoff: «La strade che o vin seguît par trente agns e je sbaliade.
No vin di cori daûr de produtivitât a ducj i coscj»

Giuseppe “Bepino” Zoff al à cjapât in man la aziende zootecniche di famee, a Borgnan di Cormons, juste trente agns fa. «Chi une volte a jerin ducj metadiaris de tignude di Angoris», proprietât dai conts Miani e dopo dai Locatelli, che ancjemò si viôt jentrant in paîs. I timps par fortune a son cambiâts, e il siôr Bepino nol è a metadie, ma mi fevele sentât te biele cort interne de aziende, che e funzione ancje tant che agriturisim e fatorie didatiche, gjestîts de fie Laura e dal zinar. Intant che o tabaìn, une classe di frutins de scuele de infanzie, rivade in visite, e cisiche ator di une taule.
Ma Zoff nol à tante voie di fevelâ de sô dite, che e je stade la prime aziende zootecniche biologjiche in Friûl, ma dal “maçalizi”, come che al dîs, che l’arlevament furlan al à patît in chescj trente agns. «Cuant che o ai tacât a jerin cuasi 10.000 aziendis zootecnichis in Friûl e cumò no son nancje 700. La emoragjie no je finide: si pense che o rivarìn a 200-300 aziendis. Il fat al è che no je reditivitât. Tai agns ‘90 la fuarpie dal valôr dal lat tra produtôr e consumadôr e jere dal dopli, si molzeve a 600 francs al litri cuintri dai 1.200 tal negozi; cumò al è cinc voltis: a pain il molzût a 32 centesims e in buteghe il lat al coste 1,50 euros». Ma al è dibant cirî di stâ daûr dal presit, fissât di dîs multinazionâls che a gjestissin dut il lat dal mont. Invezit, «la strade che o vin seguît par trente agns e je sbaliade. No vin di cori daûr de produtivitât a ducj i coscj. E je une altre strade: tornâ al passât».
Ancje Zoff al veve tacât in maniere convenzionâl, lant daûr des indicazions de zootecnie academiche. Ma al jere tant che no i cuadrave. «Il criteri dal arlevament convenzionâl al è “dopre-e-bute-vie”. Lis vacjis a mangjin prodots che lôr no son nassudis par mangjâ: concentrâts, insilâts di blave e soie – une volte, prime de epidemie di BSE, ancje farine di cjar… – di mût di aumentâ la masse muscolâr e la produzion di lat. A son vacjis in Canadà che a produsin 46 chilos di lat ognidune ogni dì. Lis mês a ’nt produsin 20-22. Però lis mês vacjis a fedin nûf voltis, e invezit lôr lis macelin dopo il secont part».
Cussì, ae fin dai agns ‘90 Zoff al à cambiade strade. Al à decidût di no cressi («Mi soi ponût un limit di trente vacjis, la sfide e je stade chê di restâ piçui e cuntun profit»), nol à plui doprât prodots chimics tal teren (vie i diserbants) e cambiât il mangjâ dai bovins (tal puest de blave, il fen). Ma lis vacjis a jerin selezionadis par digjerî blave, duncje cuntun rumi une vore plui grant di chel che al covente pe digjestion dal fen: «Nus son coventadis trê gjenerazions par svilupâ animâi cuntun stomi adat ae jerbe», al dîs Zoff. Al à tacât a coltâ i cjamps cul ledan, come une volte («Cualchidun si è lamentât de puce, ma bisugne cambiâ la culture de int, bisugne che la int e disi cuant che o buti, “ce profum!”, parcè che, come che al à cjantave De Andrè, “dai diamanti non nasce niente, dal letame nascono i fior’!”»). Di cinc agns, Zoff al à gjavât ancje i antibiotics, doprant invezit un licuit adizionât di cjamis baterichis, prodot de EMBio di Brunico, che al ven butât te stale e tal fen, e di li cjapât sù des vacjis. I bateris a stimolin il sisteme imunitari des vacjis, prevignint – par esempli – la mastite.
Cumò lis vacjis di Zoff, dutis Pezzata rossa (Beletade furlane), a mangjin fen par sîs mês e jerbe par chei altris sîs, cuntune integrazion di cereâi, soredut vuardi, parcè che la gjenetiche dai bovins modernis e domande, par produsi lat, un apuart di caloriis plui alt di une volte. Dutis lis vacjis a passonin almancul 60-70 dîs ad an, e i prâts a son semenâts ognidun cun dîs essencis, cul tratôr che al see dôs voltis in dì. «Il nestri grant lavôr al è curâ i prâts», al dîs Zoff, ma il lavôr al paie cul miorament des carateristichis nutrizionâls dai prodots (dut il lat di Zoff al è lavorât par fâ formadi). «Il nestri lat al à un rapuart di omega 3/omega 6 di 1 a 2, cuant che tal arlevament convenzionâl al è 1 a 6. In plui al à un valôr une vore alt di betacaroten (il precursôr de vitamine A che al da il colôr zâl al lat) e polifenôi. Insome, ce che di plui si spint tal mangjâ si lu sparagne in farmacie!».
Bandonâ la blave, tignintle pe polente e vonde, al sarès par Zoff no dome un vantaç pal benstâ dai furlans e des vacjis, ma ancje pal ambient. La gjestion atuâl de agriculture, dominade de coltivazion di blave e soie pai arlevaments, e à puartât il Friûl a jessi la regjon che e dopre plui prodots fitosanitaris: pal Rapuart nazionâl sui pesticidis tes aghis dal 2018 dal ISPRA, il 96% des nestris aghis superficiâls e l’81% di chês sot tiere e à rescj di pesticidis. «Al è dut un ecosisteme che o vin di ristabilî», al dîs Zoff. I cjamps di blave a son un desert ecologjic: «Se cualchidun mi puarte ancje dome un gri cjatât intun cjamp di blave, i doi mil euros!», al scherce. «I insets a son ridots di cent voltis; o stin pierdint la migrazion dai uciei, lis bestiis salvadiis». Ma la zootecnie e pues mantignî ambient e paisaç, a pat di fâle ben, cun politichis smiradis («Un euro pe zootecnie al vâl cent pal ambient») e aplicant lis gnovis tecnologjiis ae tradizion. «I miei plui grancj studis a son par tornâ a fâ ce che al faseve gno nono.
Ma no cul falcet!».
La aziende agricule Zoff e je in vie Parini 18, a Borgnan di Cormons (tel. 0481/67204; www.borgdaocjs.it).  ❚
Stefania Garlatti-Costa

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +