Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Paolo Forte al conte il so Friûl “Al Buio”

Moira Pezzetta

MUSICHE

«No je tiere che o ami di plui», al dîs. Cu la sô armoniche al à za incantesemade dute Europe

No coventin tantis peraulis cuant che si scolte la sô musiche. Une musiche che e trasmet furlanetât: fie di cheste tiere, lenghe, tradizion e culture, fie di un miscliçot. «O soi un mignestron», nus conte Paolo Forte, musicist de anade 1988, di mari siciliane ma nassût e cressût in Friûl, che cu la sô armoniche al à za incantesemade dute Europe. «No je tiere che o ami di plui dal Friûl, e o cîr propit di contâ lis emozions che cheste tiere e pues regalâ in ogni note».

La storie musicâl di chest zovin artist e tache a 8 agns, cuant che par câs la agne i regale une armoniche zugatul, e lui nol à plui smetût di sunâle. Cul supuart dai gjenitôrs e tante passion, e je tacade le aventure di Paolo. Agns di conservatori, viaçs, esperiencis musicâls di ogni gjenar tra etnic, folk e suns de tradizion i àn insegnât a vivi la musiche fin di piçul.

«I prins agns mi vergognavi un pôc di sunâ la armoniche. E je ancjemò viodude tant che un strument par vecjos di ostarie, e par chest o sunavi a cjase cence contâlu ator. Par sbrocâ la mê voie di musiche o vevi tacât a sunâ il bas eletric, e chel par prin mi à puartât sul palc. Al conservatori o ai studiât ancje il piano che o ai amât dal moment, forsit plui de armoniche, e o soi lât indenant a sunâlu sperimentant lis mês gnovis ideis. Planc a planc, o ai tacât a esibîmi cu la mê armoniche in situazions popolârs, parcè che o sintivi la dibisugne di fevelâ une mê “lenghe”, sunant ce che o vevi tal cjâf e sperimentant musichis diviersis».

Il so viaç musicâl lu à puartât a esibîsi tai festivals internazionâi plui impuartants, in plui che in Italie ancje in Austrie, Ongjarie, Bosnie-Erzegovine, France e Portugal, e al à acompagnât artiscj tant che Luigi Maieron, Mauro Corona, Irene Fornaciari, Bruno Pizzul, Roberto Vecchioni e Moni Ovadia.

Al atîf al à tantis colaborazions cun musiciscj, poetis e grups musicâi; nol è però cognossût dome tal mont de musiche, ma ancje in chel dal palc teatrâl di Italie e Svuizare. Al à recitât e fat spetacui cun Claudio Moretti, Alessandro Conte e Alberto De Bastiani.

«Mi plâs stâ in sene. Chest al vûl di jentrâ tal ambient che si sta creant, cu la musiche e cul cuarp. A son diviers spetacui dulà che o reciti, o forsit al è plui coret dî che o fâs la part di me stes cence recitâ, cence fâ finte di jessi atôr, parcè che o sai di no jessilu. Dut chest si tradûs in sinceritât e in divertiment».

Lis cjançons che plui i stan a cûr a son chês improvisadis, chês che no si ricuarde, ambientadis in lûcs metafisics, che a gjavin il respîr.

Un dai tocs che plui di ducj al fâs di spieli al so anim al è propit “Al Buio”, l’ultin dai 9 tocs dal so album. Jessût al principi dal 2018, il so prin Cd di solist auto produsût al puarte il titul “Al Buio” parcè che, come che nus conte Paolo, nol è puest miôr par sunâ che tal scûr, dulà che il voli nol è distrat e dulà che al è facil astraisi intune altre dimension. Al è il lûc plui intim che al esisti. «No sierìno forsit i voi cuant che o provìn lis emozions plui intensis?»

Oltri a tancj concierts, recitis in teatri e ae presentazion dal so gnûf album, Paolo al sta acompagnant Agnul Floramo in spetacui gjavâts dal libri “Cuintristorie de prime vuere mondiâl”, publicât de clape di culture Patrie dal Friûl, dulà che si conte la storie de prime vuere mondiâl viodude dai furlans, separâts di un confin che al à profanade crudelmentri la identitât e la coesion nazionâl. Di cheste biele esperience, nus conte Paolo: «Agnul al è une des plui bielis personis che o cognòs. La sô peraule e je musiche, e je amôr che si tocje cu lis mans e mi plâs di murî pierdimi cu la mê musiche dentri dal so mont. Cuant che al fevele al è un liron che al sune e che ti ipnotize».

Ancje chest an, lu viodarìn ator par dut il Friûl, ma ancje di là dai confins. Tal cjalderon però, come che nus spie, e bol za une biele idee, un sium che al à di simpri: un viaç video musicâl leterari tai lûcs che “no esistin”, ma che a son in Friûl.

Sul sît www.paolofisa.it  e su la pagjine FB “Paolo Forte fisarmonicista&fisarmonicante” si puedin cjatâ imagjins, videos e ducj i apontaments di chest zovin artist che al fâs vignî i sgrisui ae prime note.

di Moira Pezzetta

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +