Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

A scuele di politiche linguistiche. A Udin docents di dut il mont

............

FORMAZION
Il Campus si tignarà in Setembar te suaze des ativitâts de rêt europeane pe promozion des diversitâts linguistichis che e fâs part la Regjon
Une iniziative impuartante, di nivel european, che e met la lenghe furlane dentri di une largje rêt pe promozion des diversitâts linguistichis, il Network to promote linguistic diversity. O ‘nt fevelìn cun William Cisilino, diretôr de ARLeF, la Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane, che i è stât dât il rûl operatîf di gjestion, organizazion e supuart ae Regjon tes ativitâts dal Network. E te suaze di chestis, intal mês di Setembar che al ven, Udin e darà acet al prin Campus di formazion su la politiche linguistiche dal NPLD cui miôr docents di dut il mont.

Cisilino, ce isal il Network to promote linguistic diversity?
«Dal prin di Lui dal 2014 il Consei regjonâl de Regjon Friûl-Vignesie Julie al è jentrât tal Network to promote linguistic diversity – NPLD, une rêt di Regjons europeanis creade tal 2007 par sostignî, tutelâ e promovi lis lenghis minoritariis e regjonâls di dute Europe, midiant dal lavôr di lobbing a Bruxelles e dal scambi di buinis pratichis e di informazions tra i esperts dal setôr. Il grues dal lavôr al inten: monitorâ dutis lis propuestis su cheste materie e la legjislazion par judâ i components dal NPLD; inzornâ lis istituzions europeanis par ce che al tocje lis politichis linguistichis su lis lenghis regjonâls e minoritariis; condividi lis miôr pratichis tal cjamp dai progjets linguistics, organizant events e grups di vore par poiâ la creazions di progjets linguistics tra i components».

Cui sono i components de rêt?
«La rêt e je fate di components titolârs e di components associâts. I components titolârs a son i finanziadôrs principâi de Rêt, a àn a disposizion un puest tal comitât diretîf. I associâts a dan un contribût inferiôr a pet dai prins, e a son rapresentâts di sîs components iscrits tal Comitât diretîf. Fra i titolârs principâi o ricuardi Folktinget, Svenska Finlands folkting, Ofis Publik ar Brezhoneg/Office Public de la Langue Bretonne, Collectivite Territoriale de Corse, Guvier de Galicia, Guvier de Catalonia, Guvier de Frisie, Guvier Galês, Guvier basc».

Cualis sono lis funzions de Arlef tal NPLD?
«Ae ARLeF al è stât dât il rûl operatîf di gjestion, organizazion e supuart ae Regjon tes ativitâts dal Network to promote linguistic diversity. Fra lis tantis robis fatis, mi pâr interessant ricuardâ la iniziative par fâ cognossi la nestre Regjon, metude adun a Bruxelles ai 27 di Otubar dal 2016, cuntune mostre dedicade ae nestre lenghe e une cunvigne su lis minorancis linguistichis de nestre Regjon, e sul rûl des lenghis regjonâls o minoritariis intes economiis regjonâls de Europe. In chest moment, la ARLeF e je membri atîf dal grup di vore che al è daûr a organizâ lis ativitâts formativis dai aderents dal Network».

Ce programs vêso pal 2018?
«Al sarà un an speciâl parcè che o inviarìn il prin Campus di formazion su la politiche linguistiche de NPLD. Doi dîs full immersion dedicâts ai operadôrs dai components NPLD su la planificazion linguistiche, cui miôr docents che a vegnin di dut il mont. Ma il biel al è che si tignarà a Udin: esatementri ai 13 e ai 14 di Setembar. Cun di plui, cheste iniziative impuartante e à otignude la poie de Comission europeane midiant da Fondazion Coppieters di Bruxelles. Une gnove ocasion par fâ cognossi in Europe il Friûl e lis sôs lenghis».
di Alessio Screm

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +