Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La Universitât che e dismentee lidrîs e profetis

............

Par Schiavi Fachin l’Ateneu al à fat scjampâ int preparade e pierdût cetantis ocasions. Avonde par dî che la leç istitutive no je stade rispietade fin insom

Silvana Schiavi Fachin
Silvana Schiavi Fachin

Timp di celebrazions, timp di belançs: ma dopo ducj i esams che e à fat par produsi plui di 50 mil laureâts, a 40 agns de sô nassite al è rivât il moment di meti sot esam ancje la Universitât dal Friûl.

Il so compit lu à simpri davuelt ben, ma e je une materie, la “Furlanetât”, dulà che i vôts no son cuissà ce. Peraule di Silvana Schiavi Fachin, che e à vivût in prime linie la concuiste de Universitât e lis bataiis che – magari cussì no – intes celebrazions a finissin par jessi cuasi platadis. «La storie uficiâl – e dîs – e da i merits de politiche, ma e tâs sui vêrs paris che prin di Tarcisio Petracco a àn pardabon semenât ben, coltant il teren che al à permetût di cjapâ sù 125 mil firmis e di dâ un sburt decisîf ae propueste di leç pe istituzion dal Ateneu: a son oms tant che Fausto Schiavi, che cul Moviment Friûl al veve puartade indevant une azion politiche indreçade ancje di un tribun straordenari che al à dismot la cussience dai furlans, ven a stâi pre Checo Placerean. Ma a son ancje figuris tant che il gjeograf e climatolic Joseph Gentilli, che al insegnave di chê altre bande dal mont, a Perth, ma che al fo il prin che al doprà la locuzion “Universitât furlane” e al valorizà la nature plurilengâl e multiculturâl dal nestri teritori, un unicum a nivel european, tamesant za tai agns Sessante lis dibisugnis professionâls e economichis che un Ateneu al podeve sodisfâ».

Dismenteâsi di chescj “profetis” intes celebrazions uficiâls nol è un bon segnâl, e somee dî la Schiavi, professore par agnorums di didatiche des lenghis modernis, e sostignidore dal disvilup de Universitât ancje intal periodi dulà che e je stade parlamentâr de Republiche taliane (dal 1987 al 1992) in Comission Culture, intant che il retôr al jere Marzi di Strassolt. «O ai fat ce che o podevi pal nestri Ateneu. Chest mi permet di cjalâ cun voli sclet ancje aes pecjis de Universitât dal Friûl. Che e à dineade la sô stesse reson di jessi cuant che e à scancelât dal so Statût l’art. 26 de leç n. 546 dai 8 di Avost dal 1977. Al jere il plui inovatîf che si podès pensâ». Soredut là che al fevelave dal rinovâ i «filons origjinâi de culture, de lenghe, des tradizions e de storie dal Friûl». Articui volûts di Arnaldo Baracetti e di Gino Di Caporiacco, che a sclarivin cemût che il valôr plui alt de Universitât al veve di jessi il leam cul teritori. «Invezit – e sclarìs la Schiavi – la formazion e la cussience in merit ae impuartance des lenghis che a son lis fondis de culture de nestre comunitât e je ancjemò une vore basse. Tal cuarp docent no si è fat masse par dâi valôr, e i students al è clâr che no domandin alc che nol ven prin valorizât de istituzion academiche».

Al è duncje un paradòs, ma tantis voltis lis ricercjis plui impuartantis su tancj aspiets dal Friûl no vegnin de Universitât dal Friûl, ma di inaltrò: la Schiavi e fâs doi esemplis dome tal so cantin, chel linguistic. «O vin un patrimoni straordenari come la culture saurane, ma i studis di plui grant interès su Zahre a son stâts fats di un studiôs inglês de London School of Economics, Norman Denison. E intant un grant studiôs come Giuseppe Francescato, che al sarès jentrât a fâ part dal organic cun plasê, te Universitât dal Friûl nol à mai cjatât puest».

Ancje in altris câs, l’Ateneu al à pierdudis ocasions impuartantis. «Come cul Grant Dizionari Bilengâl Talian-Furlan, che al podeve movi la costituzion di un “team” di ricercjadôrs e tesiscj che al les a sclarî e a insiorâ il dizionari, lant a configurâ un Dipartiment di linguistiche aplicade. Invezit, si è sierât intun isolament che nol à fat di sigûr cressi il numar e la competence di chei che si ocupin di furlan». Altre ocasion pierdude: «A jerin stâts stanziâts 28 milions di liris par fâ targhis bilengâls par dutis lis facoltâts». Ma l’euro al è jentrât in vore tal 2001 e ancjemò in dì di vuê lis targhis no si viodin pardut.

Il pecjât che dut câs la Schiavi no perdone ae sô Universitât al è di vê fat scjampâ int preparade «che in chescj setôrs, invezit di lavorâ chenti, e je sparniçade ator par Anglie, Gjermanie, Spagne, Cechie e cuissà di ce altris bandis». Al bastarès chest forsit par dî che la leç istitutive no je stade rispietade fin insom: ma il probleme aromai nol è tant analizâ i pecjâts, ma cjatâ la assoluzion. E par fâlu bisugne tirâ sù une Universitât che e pensi di jessi furlane, come che i siei paris, soredut chei dismenteâts, le varessin volude.

di Walter Tomada

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +