Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Tai des Provinciis. Adiu a Gurize e Pordenon, e lis polemichis no si bonin

............


Tai des provinciis furlanis: un pas indenant te disburocratizazion, o coscj in plui cu la pierdite de aree vaste? A doi agns de sopression dai ents provinciâi decidût de Regjon, il percors si sta aromai sierant, viodût che cui 22 di Avrîl no esistarà plui nancje la ultime restade, ven a stai chê di Udin, che di fat al moment e esist dome in maniere formâl, viodût che ancje dutis lis sôs competencis a son passadis a altris ents. Ai 30 di Setembar e je stade la ultime dì pes Provinciis di Pordenon e di Gurize. I doi ents – il prin fat sù dal 1968, Gurize adiriture intal 1927 – a àn pleât e metût intun scansel i lôr confenons.
La discussion jenfri i ex aministradôrs e la aministrazion regjonâl e reste fuarte e o savarìn dome in futûr se cheste sielte e sedi stade buine o falade: chel che al è clâr, sot i voi di ducj, al è che – dopo il risultât dal referendum dal Dicembar 2016 – dome inte nestre Regjon lis provinciis a son stadis eliminadis. Il teme des sopression dai ents provinciâi al è tornât fûr intant de presentazion a palaç Belgrât a Udin dal libri Province decapitate e risorte dai costituzionaliscj Bertolissi e Bergonzini. Ta chê ocasion al è saltât fûr che il tai des provinciis nol à volût dî sparagns ma coscj in plui par 5 milions di euros ad an, viodût che i dipendents a son passâts in Regjon cun coscj contratuâi plui alts.
Udin: lis peraulis di Fontanini. «A son mil dipendents – al dîs Pietro Fontanini, ancjemò par cualchi mês ultin president de provincie di Udin -, passâts ae aministrazion regjonâl dulà che i contrats a costin di plui, dulà che e je une seconde paie suplementâr (la “quattordicesima”) che in provincie no jere, e po no si à rivât a fâju lâ tai Comuns dulà che tant personâl al sta lant in pension e a son dificoltâts di gjestion». Se i coscj a son un fatôr, il probleme dut câs al è chel che cun cheste decision si è lâts a eliminâ la cussì clamade “aree vaste”: «Pensìn dome ae culture – al dîs Fontanini – viodût che une volte la Provincie e vignive incuintri dulà che la Regjon no rivave: se cheste e pensave aes gruessis manifestazions, nô si dave une man ae coral di un paîs. La gjestion des struturis scolastichis: prime la Provincie e intervignive dapardut, cumò tu âs la Uti di Udin che e je responsabile des sôs scuelis come di chês di Tumieç o di Glemone. La motorizazion cun nô e funzionave, e po pensìn aes stradis: i dipendents dal setôr a son simpri a palaç Belgrât a ma a son finîts in FVG Strade che e je une societât privade di proprietât de Regjon, ma bisugnarà viodi se il tratament contratuâl al va ben ai interessâts. No stin po a fevelâ de decision di dâ dut in man aes Uti, viodût che cualchidun al à metût i servizis in condivision, altris ju àn tignûts: pensìn dome ae sielte dal Comun di Triest di tignîsi la polizie locâl invezit che metile te Uti triestine».
Pordenon: la opinion di Ciriani. Ancje a Pordenon il sindic Alessandro Ciriani, che prime al è stât l’ultin president de Provincie tal Friûl ocidentâl, le pense in maniere similâr: «Cemût si fasial a pensâ – al dîs – che 18 piçulis provinciis come lis Uti a puedin seguî lis cuistions che a integnin teritoris slargjâts? Mi capite di scugnî relazionâmi cuntune Uti e po cun comuns che no àn cjapât part o che invezit a son dentri di altris unions par viodi di une strade. No si pues aministrâ in cheste maniere». Par Ciriani, la organizazion de aree vaste e sarà un teme che bisugnarà tornâ a cjapâ in man: «Si à volût fâ – al spieghe – une riforme centraliste ma e je la necessitât di une gjestion che e consideri i grues intervents che a son strategjics. Al va ancje dit che di imprin al jere chest resonament cuant che si fevelave di un ent no a caratar eletîf, ma si è lâts par une altre strade».
La difese. Di bande sô, la Regjon cul assessôr Paolo Panontin, e continue a sostignî lis sieltis fatis: «O vin eliminât – al dîs – un nivel aministratîf parcè che ritignût un pês burocratic e cun coscj inutii. Dal sigûr, no a dam de democrazie. Si smenteìn che o sin une regjon piçule cun a pene un milion e 215 mil abitants e dividude in 216 Comuns, come che e conte une provincie come chê di Brescia». Tancj agns indaûr, dispès la opinion publiche e lamentave la esistence des provinciis, e cumò i furlans a àn dât l’esempli in dute Italie di vêlis taiadis. Ce che o podìn domandâsi nô, in spiete di capî se la lôr sopression e je stade positive o mancul, al è se pardabon i furlans a vevin di scugnî dâ l’esempli al rest dal paîs talian o se a podevin spietâ prime di cjatâsi, sul plan de organizazion aministrative regjonâl, cence i ents provinciâi, cuntun pâr di Uti partidis e altris no in maniere complete, e in diviers câs, come par chel che al inten la comunitât culinâr di Colorêt, cun sindics in barufe dopo jessi lâts dacuardi par passe 40 agns.
E je une domande necessarie par vie che, se i timps a domandin di sparagnâ e di gjavâ vie lis straçariis, la comunitât furlane vevie pardabon dimostrât di vê lis mans sbusadis plui di altris in Italie?
✒ Pieri Cargnelutti

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +