Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il Tiramisù e chês altris tutelis pai nestris prodots alimentârs tradizionâi

............


Il Tiramisù plui lunc dal mont pal Guinness world records a Glemone
Il Tiramisù plui lunc dal mont pal Guinness world records a Glemone

Il Tiramisù al è stât ricognossût tant che prodot tradizionâl dal Friûl-Vignesie Julie. Il dolç, che al à fat il zîr dal mont, al è stât metût dentri, su domande de Regjon (cuntune istance che e rivave de delegazion di Udin de Academie Taliane de Cusine/Accademia Italiana della Cucina), inte liste dai Prodots agroalimentârs tradizionâi/Prodotti agroalimentari tradizionali clamâts ancje PAT, e ricognossût tant che carateristic dal teritori. Cuntun decret dal Ministeri pes Politichis agriculis, alimentârs e forestâls e je stade inzornade la liste nazionâl dai prodots agroalimentârs regjonâi, cul dolç intes sôs versions storichementri origjinariis dal Friûl: chê cjargnele, cognossude tant che Tiramisù o Tirimi sù, un tai al mascarpon nassût a Tumieç intai agns 1950 intal albierc ristorant Roma; e chê bisiache, semifrêt inte tace cognossût tant che Coppa Vetturino Tìrime su, nassût simpri tai agns ’50 te Tratorie al Vetturino di Pieris, in provincie di Gurize.
I prodots certificâts tal teritori dal Friûl a son: il persut crût di Sant Denêl DOP, il formadi Montasio DOP, la Broade DOP e il persut di Sauris IGP. La tipicitât dai prodots locâi e je une ricjece massime pai abitants de Regjon: lis robis di mangjâ e di bevi tipichis dal teritori a son il risultât di une culture milenarie che e rapresente une identitât particolâr (a son chei prodots che a vegnin fûr di tradizions contadinis e des monts). Pai turiscj, invezit, i prodots agroalimentârs tipics locâi, prime di chei de cusine, a son il mieç pui facil e economic di scomençâ a cognossi la culture di un popul e la sô tiere, e di insiorâ la anime.
Il Tiramisù e i PAT a son chei prodots ricognossûts dal Ministeri pes Politichis agriculis, in colaborazion cu lis Regjons, dulà che metodi di lavorazion, di conservazion e di stagjonadure a son fats intun teritori, in maniere omogjenie cuntune procedure tradizionâl, par un timp continuatîf di almancul 25 agns. Chest certificât al ricognòs il non e la esistence, al met in lûs la apartignince storiche a un teritori e al smire a un ricognossiment pal avignî ancjemò plui impuartant: la strade pe regjistrazion europeane DOP/IGP. In Friûl-Vignesie Julie al è il câs de Broade, che e à vût il ricognossiment DOP, e de Pitina cu la domande di regjistrazion IGP su la taule de Comission Europeane a Brussel.
Si fevele de tutele ancje pe denominazion dal frico, plat rapresentatîf regjonâl che al à bisugne di jessi difindût dal marcjât forest. La pitance sauride e je un prodot storic, come che a testemoniin documents de Ete di Mieç, e al ven realizât cun ingredients dal teritori, cuasi ducj che a àn la tutele des origjins. Il probleme al che vuê cui che al vûl al pues produsilu, che e sedi une aziende cinese, siciliane, olandese o taliane (come il câs di une dite di Brescia che e vent une tipologjie di snack crostulin). Dut chest al inflame la polemiche e tocje cirî di fâ alc al plui prest: il plat al à di jessi tutelât. Une tutele che devente urgjente, stant che a New York – notizie dal mês passât – un zovin chef al sta fasint il Frico cul ‘cheddar’ (un modonut di formadi doprât tai Paîs anglofons che il colôr al tire sul narançon, ndr) e cu… lis sioris! Diu nus vuardi!
di Sara Palluello

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +