Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

VIERS IL FRIÛL. Sapade-Plodn in place par vignî in Friûl

............

Provis gjenerâls di Friûl a Sapade-Plodn ai 22 di Mai passâts. Plui di cent e cincuante personis a son ladis in strade par berlâ “Jo no moli” e ricuardâ al Parlament di movisi par ricognossi al plui prest un dirit stabilît da Costituzion, ven a stâi chel di tornâ in Friûl, cussì come che al è stât decidût de popolazion cul referendum dal 2008. Buteghis sieradis e cartei, bandieris cu la acuile patriarchine, fruts e maris, sportîfs e nonos, un corteu lunc e vivarôs al à traviersât dut il paîs di Sapade, cence curâsi de ploie o dal frêt, rivant po dopo devant dal Municipi pal comizi finâl.
SINDICS E FONTANINI_Di prin une fuarte rapresentance di sindics de Cjargne, dai vicins di cjase di Fors Di Avoltri a Rigulât, di Prât a Ravasclêt, passant par Davâr, Comelians, Rigulât, fin jù a Tumieç e, a sorprese, ancje il sindic di Cjarlins, Navarria, a testemoneance che fintremai te Basse furlane la cuistion dal passaç di regjon e je un grum sintude. Nol podeve mancjâ il President de Provincie di Udin, Pieri Fontanin e cun lui, in rapresentance dal Consei regjonâl, Enio Agnola.
A completâ il cuadri di unitarietât di dutis lis istituzions dal Friûl Vignesie Julie, al è stât let dai organizadôrs de manifestazion (Alessandro Mauro e Danilo Quinz dal Comitât “Sappada in Friuli”) un messaç scrit de presidente Serracchiani che, scusantsi par no jessi presint, e à volût sclarî che si sta fasint il pussibil cun pressions sul Ministeri de Economie e sul Senât par sveltî i procediments legjislatîfs, cussì di rivâ finalmentri a ricognossi “no dome di fat, ma ancje par dirit” che il paîs dal Cjadovri al torni dentri dai confins dal Friûl.
STRACS_Fuartis e scletis ancje lis peraulis dal sindic di Sapade, Manuel Piller Hoffer: “O sin stracs e stufs di stâ tal limbo, e je ore di sierâ la partide, o Sì o No. I comuns in dì di vuê a son clamâts a cjapâ stradis e a fâ sieltis fondamentâls pal lôr doman, no si pues stâ trop a cincuantâ. La volontât popolâr e je stade clare e democratiche, si à di rispietâle, se di no nol à nissun sens domandâ a la int di esprimisi. In câs contrari, si podarès pensâ che cualchidun al vueli boicotâ la cuistion”.
E di “credibilitât des istituzions fuartementri a risi” al à fevelât ancje il conseîr regjonâl Agnola, intant che Fontanin, abraçant idealmentri dute la popolazion a non de Provincie interie, al à ricuardât che ducj i ats necessaris par leç a son stâts fats, provinciis e regjons interessadis an dit la  lôr, “e no si pues cumò tirâ fûr la cuistion dai coscj parcè che ancje su chê o varìn rason: sanitât, traspuarts, ents locâi – al à dit – noaltris sai paìn di bessôi e il Stât duncje nol piert nuie. Ma soredut, la nestre Regjon e ricognòs, e tutele e e difint par statût dutis lis minorancis linguistichis”.
Une rispueste francje a ce che al somearès saltât fûr de relazion tecniche su lis ripercussions finanziaris gjeneradis dal tornâ di Sapade-Plodn al Friûl, metude a disposizion de Comission Belanç dal Senât che e sarà clamade a dâ il so parê pal vie libare definitîf ae leç di passaç di Regjon pal comun.
DIGNITÂT_Di diestre a çampe, in Friûl no si fasin distinzions su Sapade, al à spiegât ae fin dal comizi il sindic di Tumieç Brollo, a non di ducj i coleghis: “divuardi cui che al scambie cheste rivendicazion cul folclôr: chi si fevele di sens civic e di dignitât. Fin a prove contrarie, i spiete a Rome cjatâ i argoments par no ricognossi il dirit a cambiâ Regjon, e la storie dai conts di sigûr si rivoltarà cuintri”.
Tes setemanis passadis, ancje il moviment autonomist Patrie furlane, a pene nassût, al à scrit une letare a ducj i candidâts governadôrs dal Venit par savê uficialmentri la lôr posizion sul passaç di Regjon sedi dal comun di Sapade che di chel di Cint. Il Friûl al à alçât la vôs, cumò Rome che e rispuindi. ❚
David Zanirato

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +