Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SLOVENIE. Ricognossiment a Viljem Černo di Lusevare

............

Rubriche realizade in colaborazion cu la riviste Novi Matajur di Cividât, setemanâl dai slovens de provincie di Udin (www.novimatajur.it)
Ai 8 di Fevrâr, aniversari de muart dal massim poete sloven France Prešeren, i slovens a celebrin la Zornade de culture. In cheste ocasion, di cualchi an lis organizazions di riferiment de comunitât slovene in Italie, SKGZ (Union culturâl economiche slovene) e SSO (Confederazion des organizazions slovenis), a conferissin un ricognossiment a personis, grups o associazions che a àn contribuît in maniere particolâr ae valorizazion e ae promozion de culture slovene. Chest an, un dai premis al è lât al professôr Viljem Cˇerno di Lusevare, inte Alte Val de Tor.
O vin domandât al prof. Cerno, che di simpri in provincie di Udin si impegne pe cressite de sô comunitât, cuâl che al è il significât e il valôr di chest ricognossiment.
“Mi inricjìs il cûr. O ai volût simpri che a Resie e in Valcjanâl, intes Vals de Tor, dal Cuarnap e dal Nadison, o fossin braurôs de culture e de lenghe slovene. O ai operât par che noaltris, che o vivìn inte part plui ocidentâl de aree culturâl slovene, no fossin simpri i ultins. Par chest, mi soi impegnât par che o fossin simpri plui presints sul teritori, o organizassin tantis iniziativis e o vessin intal stes timp dute la visibilitât pussibile, cundut che i Slovens de provincie di Udin no sedin stâts ricognossûts par tant timp e a ben che la peraule slovene e sedi stade dispreseade, e cun jê ancje ducj chei che a àn afermât cun decision che i nestris dialets a son slovens.”
La contrarietât par dut ce che al jere sloven e jere tant fuarte. Ma cu la leç di tutele, la presince de comunitât slovene in Friûl e je stade ricognossude infin uficialmentri.
“La strade e je stade lungje, ancje se a son stâts continuis, piçui pas indenant. Intal secont dopovuere in Bencˇija al jere atîf il Front democratic dai slovens, che a fasevin part ancje Izidor Predan, Mario Kont e Vojmir Tedoldi, il fondadôr e prin diretôr dal Mataiûr. Ma la sede de organizazion di Sant Pieri dai sclavons e je stade brusade. Là di nô a son stâts tant atîfs i nazionaliscj e la Gladio, e al jere duncje dificil, e cualchi volte ancje pericolôs, lotâ pe nestre lenghe. Dopo il gjornâl Mataiûr, la prime associazion slovene istituide in provincie di Udin al è stât il circul culturâl Ivan Trinko, che o soi stât jo un dai fondadôrs. In acuardi cui predis locâi, e dopo vê distribuît i volantins in dutis lis glesiis des Vals dal Nadison, o vin presentade la associazion inte tratorie di Sant Lenart. La sale e jere folcjade. In maniere seguitive a son nassudis numerosis altris associazions e ativitât, tacant dal Centri di ricercjis culturâls di Lusevare e il Circul culturâl Recˇan. O volarès in ogni câs sotlineâ che tant che slovens o jerin ducj unîts par difindi la nestre culture, no jerin divisions tra cui che al jere di çampe, i predis e altris. Ancje i predis che a lotavin pe culture slovene a vignivin di fat ofindûts e etichetâts tant che titins e traditôrs. O organizavin cors di sloven, par esempli a Masseris il doposcuele, che dilunc di chel i fruts a imparavin la lenghe e i cjants slovens. I gjenitôrs a jerin sodisfats, ma dopo a son intervignûts i gladiatôrs che, passant di cjase in cjase, a disevin che e jere une scuele jugoslave. Diviers alore a àn rinunziât. Nus à judât ancje bons. Gujon che, cu la sô machine, al puartave i fruts a lezion, cundut che i carabinîrs lu vessin vût fermât e a vessin provât a impedîjal. Par nô slovens de provincie di Udin però al à vût un significât fondamentâl la Kamenica, une manifestazion di ducj nô slovens proponude pe prime volte dal architet Valentino Simoniti. Par nô al è stât un moment politic e une grande fieste. O vin fat ancje un monument di piere cu la scrite bilengâl che e je stade plui voltis vandalizade. Tancj di nô si son cjatâts ancje cu lis gomis de machine sbusadis di clauts butâts in strade di cui che nus contrastave. Ma no cate lis contrarietâts, Kamenica e à viodût la partecipazion ancje di cinc mil personis.
Di là de ativitât socioculturâl si à di vê indiment ancje il nestri impegn politic. In variis sedis o vin puartât indevant lis nestris domandis.
Invezit, par ce che al tocje il nestri ricognossiment e la tutele, la prime propueste e je rivade intai agns Setante di Albin Škerk. Jo stes o ai presentade cheste propueste di leç a Sant Pieri dongje l’Albierc Belvedere dulà che si jerin dâts adun nô slovens ma a jerin presints ancje tancj gladiatôrs. Dome intal 2001 al è rivât però il ricognossiment uficiâl.”
Cuale ise cumò la disposizion viers la lenghe e la culture slovene?
“Al è dut tant plui trancuîl. Ca di nô, a Lusevare, ogni domenie a messe o leìn ancje cualchi test intal nestri dialet, si sintin lis cjançons slovenis, si esibissin lis corâls slovenis. In passât invezit, par esempli intes Vals dal Nadison, a son stadis prejudicadis ancje lis tratoriis là che si cjantave sloven e i post fassiscj a àn organizade une manifestazion inte dì che a Liessa, dilunc de messe, la corâl Recˇan e varès vût di cjantâ pe prime volte. Cumò al è plui rispiet pe culture e la lenghe slovene ma ancje viers de Slovenie. Tancj si rindin cont che cu la cognossince dal sloven e la colaborazion cui vicins di di là dal confin o podìn contribuî a un futûr miôr pai nestris paîs e che lis diviersis comunitâts a puedin convivi in pâs sul propri teritori cence che cualchidun al vedi di rinunziâ ae proprie culture e lenghe. Lu conferme ancje il grant interès pe scuele bilengâl, che al è l’unic mût par mantignî vîfs i nestris dialets. Nol baste fevelâju a cjase, i fruts za di cuant che a finissin trê agns a passin la plui part de zornade a scuele. Lu prove propri il dialet de Val de Tor, za indebilît a fuart.” ❚
✒ Tiaša Gruden

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +