Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

E DUCJ A VIVERIN… FURLANS E CONTENTS. La liende di barbe Nadâl

............

Al jere une volte (e al è ancjemò), in Laponie, un om vecjo mîl e plui agns.
Al veve une barbe blancje e un vistît ros e si clamave Barbe Nadâl. Al jere un om magjic, bon di fâ robis che nissun altri al saveve fâ. Ma soredut, al jere un om furlan, e si lu capìs di un grum di robis.
Barbe Nadâl al è di fat un piçul imprenditôr, che al gjestìs une scuadre di dipendents, clamâts “elfs”. La liende no lu conferme, ma cualchidun al dîs che la imprese di Barbe Nadâl e jere nassude in Friûl, e che i elfs a sedin in realtât i sbilfs de Cjargne.
Ma une dì, stuf di paiâ masse tassis a Rome, Barbe Nadâl al è emigrât, berlant “O Zico, o Laponie!”.
La furlanetât di Barbe Nadâl e je confermade ancje di altris segns.
Prime di dut, no si spavente devant dal lavôr e, in mancul di un mês, di cuant che i rivin lis letarutis fin ai 25 di Dicembar, al lavore dì e gnot par fâ sù ducj i zuiatui par milions di fruts tal mont.
Al è ancje clâr che i plâs mateâ cul len e cui imprescj par costruî robis, e no si contente di costruîlis: al sta daûr a dute la filiere, fin ae consegne al client finâl, parcè che fasint di bessôi no si sbalie mai.
E fevelìn de consegne. Di brâf furlan, a Barbe Nadâl no i interesse vê il machinon, il status symbol par fâsi viodi plui realizât di chei altris imprenditôrs: no, a lui i va ben ancje une loze (la liende no lu dîs clarementri, ma in origjin al samee che la loze e fos une Ape).
Te gnot tra i 24 e i 25 di Dicembar, Barbe Nadâl al partìs, cun cualsisei timp e  temperadure, e al consegne ai fruts ducj i regâi. Simpri puntuâl. Mai une scuse par no jessi rivât a fâ sù ben un zûc. E cu la umiltât di sporcjâsi di cinise il vistît, che tant no i impuarte di jessi “a la mode” o di fâsi cjalâ, ma dome di finî in timp il lavôr e di fâ lâ indevant la dite.
E, propit in chê gnot, la magjie di Barbe Nadâl e ven fûr plui potente che mai, cuntun misteri mai viodût prime.
La velocitât? No. La capacitât di contentâ e di cognossi ducj i fruts dal mont? No, ancjemò di plui.
A scomençâ de buinore dai 25 di Dicembar, di fat, Barbe Nadâl al polse, cence fâ nuie fin che nol rive il Nadâl dal an che al ven. Ce incjantesim: nissun altri furlan al à mai rivât a trasformâsi in triestin par undis mês ad an! ❚
Lis flabis
di Bete di Spere

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +