Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Vivi ben cun pôc. La sielte cuintri corint de ricercjadore sientifiche Federica Bressan

Erika Adami
Bressan a Bucarest, tal 2019, finaliste a un concors di divulgazion sientifiche cul so podcast. a man drete te un so ritrat (foto di Brian Stenton)

Il confin e il plurilinguisim mi àn fate deventâ ce che o soi, a àn formât la mê identitât miscliçade. Lu ai capît di grande, dopo vê vivût tantis esperiencis e viazât ator pal mont. Il confin mal puarti dentri di me, o soi une sô creature». Mari furlane, pari di famee di lenghe slovene e basavone che e à vivût sot dal imperi austroongjarês, la ricercjadore e divulgadore sientifiche Federica Bressan, gurizane dal borc di San Roc, «cun braùre furlane», di 3 agns e je a stâ a Blera, tal Lazi, tal cûr de Italie centrâl. «O cirivi un lûc rimit dulà scuindimi dal Covid par un pôc, li che a fossin boscs. Ju ai cjatâts te Tuscia viterbese intant che o jeri in viaç di Bruxelles bande la Sicilie, e mi soi fermade».
◆ La tiere antighe dai Etruscs e je deventade scune, e ispirazion. “Nel cuore della Tuscia” al è il titul dal prin romanç di Federica. E je la storie di une femine che si trasferìs ta cheste regjon e e cjate un om che i fâs scuvierzi lis sôs bielecis intun viaç vie pal Istât che al segne un percors uman di amicizie, amôr e cressite interiôr, li che la nature e je il motôr dal cambiament. «La protagoniste e impare a vivi – e spieghe la autore –. Cemût si fasie a vivi? Ce vuelial dî savê vivi? A son pinsîrs che mi ossessionin». E pûr, come la protagoniste dal so romanç, Federica e à cjatât la clâf. «O ai vivût, par studi e lavôr, in Belgjiche e tai Stâts Unîts, di là di Padue, Verone e Pise, in Italie. Ma o ai viazât cuasi dapardut in Europe e te Americhe dal Nord, ancje on the road, di citât in citât, di aeropuart in aeropuart. Dopo 20 agns di iperativitât fisiche e mentâl, o vevi bisugne di cjapâ flât. Al jere il 2020. O vevi pôre di vê pierdût lis motivazions, o piês di no vê plui fuarcis. Invezit, e jere voie, dibisugne di vivi in maniere diferente. Fatalitât, al è rivât il Covid e, cun chel, lis cundizions par provâ une vite une vore centrade, essenziâl e in part isolade, te Tuscia. O ai passât i ultins 3 Istâts intune cjase tai boscs a Bomarzo. Il rest dal an, tal borc di Blera – e conte -. Biadelore, o soi libare. O soi tornade parone dal gno timp. O lei trop che o vuei e o fâs chel che par me al vâl pardabon: sintî, pensâ, scrivi, stâ cu lis personis, lâ te nature. Intune peraule: vivi. Chest al è il gno obietîf plui urgjent».
◆ Cuasi une seconde vite. Te prime, Federica e à vût «la fortune di secondâ, tal lavôr, lis sôs passions». La musiche, la scriture e la tecnologjie a son simpri stadis tal centri dai siei interès. «O ai lavorât tant che musiciste, e tal stes timp come gjornaliste par Il Piccolo di Triest, e po dopo come ricercjadore in cjamp informatic. Par ogni esperience o ai ricuarts vivarôs. Mi impensi ancjemò cuant che o ai cjantât cun Gianni Morandi a Udin, al jere il 2008, o cuant che tal 2004, pal cuotidian triestin, o ai seguît la colade dal confin talian-sloven ae Transalpine e, cualchi an dopo, il lavôr di ricercje te prestigjose Scuele Normale di Pisa. Ogni dîs agns o ai cambiât mistîr! Tal mieç o ai vût esperiencis te radio, te television, come tradutore, svilupadore web e insegnante di musiche, informatiche e comunicazion sientifiche, ancje a nivel universitari. O ai fat fin la pianobariste in Egjit!».
◆ Dal 2018 si ocupe di divulgazion sientifiche, metint adun sience, comunicazion e creativitât. Sul imprin e à studiât l’impat des tecnologjis digjitâls sul om te costruzion de cognossince e su la societât, e in particolâr sul patrimoni audiovisîf e multimediâl, indreçant la sô ricercje su la conservazion multimediâl dal patrimoni culturâl. In gracie di une borse di studi Marie Skłodowska-Curie te Universitât belghe di Ghent, e à tacât a produsi di bessole il podcast “Technoculture”, che al met adun lis intervistis video di Federica a esperts tai cjamps de tecnologjie, sience, societât, culture e etiche. «Cussì o promôf conversazions interdissiplinârs e o slargji i miei interès». Lis intervistis che no si puedin dismenteâ? «Chês fatis li de Nasa in Californie e tal Cern di Ginevre, di persone, prime dal Covid», e rispuint Federica. La fam di esperiencis, e, cun chê, la disposizion a cambiâ, a provâ, a metisi in zûc i rive dal amôr pe vite e pe cognossince, di une bande, e, di chê altre, de malcuietece, dal cirî di simpri il propri puest tal mont. Dôs musis de stesse medaie. «Marguerite Yourcenar e à scrit: “Cui volaressial murî cence vê fat almancul il zîr de sô preson?”. Jo o volevi provâ di dut! Lu ai fat».
◆ Tal borc di Blera – un intric di andronis medievâls, di divignince antighe, poiât suntun spiron di tof circondât dal vert de valade disot, fûr dai circuits turistics – Federica Bressan e je in pâs. «Nol è stât simpri cussì. Dispès la mê anime no mi vignive daûr cuant che mi movevi ator pal mont. A Blera, invezit, si sin tornadis a dâ dongje. Cumò o soi tal centri dal gno mont». Cruziis pe vite di prime? «E je stade biele, ma e je finide. Cumò al è altri».
◆ Federica e à cjapât sù un stîl di vite atent, e je deventade cussiente dai siei compuartaments, e vîf cun pôc, si manten fasint lezions, si è gjavade fûr de matetât consumistiche che e intossee la societât ocidentâl. Un cambiament radicâl che, insiemi cul svicinâsi ae nature, e je ancje une rispueste – personâl – ae sfide – globâl – par un mont sostignibil dal pont di viste ambientâl, sociâl e economic. «No je la uniche rispueste – e marche –, ma dal sigûr e je potente». Un at in se soversîf, une sorte di lote cidine, che e cjate la sô fonde tes lidrîs furlanis di Federica.
◆ «No fâs cori la aghe dibant e o ten bas il riscjaldament, o voi a pît se no ai di lâ lontan e la machine no covente. O ai imparât di mê none a no straçâ, a doprâ lis robis cun criteri e judizi. E chest al è la espression di un mont di valôrs che al à rivuart pes risorsis che o vin, no dome par sparagnâ, ma par rispiet, sintiment, educazion».
◆ Tal avignî di Federica e je la scriture, sul troi dal prin romanç che le sta puartant ator pe Italie e tal forest. Dilunc des presentazions, «al è un svant par me contâ lis mês origjins, la storie di Gurize e dal so confin, la storie dal Friûl, di une tiere cuntune identitât plurâl e inclusive nassude de coesistence di culturis diviersis, un puest speciâl che o ai simpri tal cûr ancje se o soi a stâ lontan». ❚

………………………………………………….

IL PROFÎL

Federica Bressan e je nassude tal 1981 a Gurize. E à frecuentât une scuelute di lenghe slovene. Diplomade tal liceu linguistic “D’Annunzio” di Gurize, e à une lauree in Musicologjie al Dams-Dissiplinis dal audiovisîf, dai media e dal spetacul de Universitât dal Friûl (prime laureade di chel cors di lauree, ndr), un dotorât di ricercje in Informatiche te Universitât di Verone e un Diplome tal Conservatori di musiche “Pollini” di Padue.
◆ Di agns si interesse di divulgazion sientifiche e di comunicazion multimediâl, de coevoluzion di tecnologjie e culture cuntune atenzion particolâr pe musiche e pe multimedialitât. Vincidore des borsis di studi Fulbright e Marie Skłodowska-Curie, e à fat ativitât di ricercje in Italie, tes universitâts di Padue e Verone e te Scuele Normale di Pisa, e tal forest, te Universitât di Ghent in Belgjiche e te Stony Brook University di New York, tal setôr de informatiche pe culture. Autore e condutore dal podcast “Technoculture”, e à publicât cetancj articui su rivistis sientifichis internazionâls. E à scrit ancje di paritât di gjenar e salût mentâl tal mont academic. E fevele 7 lenghis. E ancje se no à un ûs fluent dal furlan, istès ator pal mont e dopre espressions ta cheste lenghe che – e dîs – a puartin cun se «dut un mont di valôrs e emozions, di imagjins e suns che a fevelin di ce che o soi e di ce che al conte par me». Dal 2020 e vîf a Blera, tal Lazi.
Il so prin romanç, “Nel cuore della Tuscia”, al è stât publicât tal 2022 di Edizioni SetteCittà di Viterbo. Al è stât voltât par inglês e olandês. Une copie e je te biblioteche lezendarie di Alessandrie di Egjit.
◆ E à vût une vore di ricognossiments, tra chescj il prin premi dal VI Concors leterari nazionâl «Le parole arrivano a noi dal passato» de Associazion culturâl RinnovaMenti di Rogliano e un diplome de bande de Sociedad Argjentine di Escritores. ❚

……………………………………………………

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +