Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

UN FURLAN A MILAN. A Limbiate la sagre furlane fûr dal Friûl

............

Forsit no ducj a san che si pues «lâ a sagre» (furlane!) ancje a Milan, anzit plui di precîs a Limbiate, a 20 chilometris de capitâl lombarde. Li e je la sede di un dai Fogolârs plui fuarts e atîfs di Italie o adiriture di Europe, il Sot la Nape, che te sô sede di Mombello di Limbiate al organize no une, ma plui fiestis par an.

Lis dôs plui impuartantis a son la “Frascje”, che si fâs cumò a Setembar ai 6, 7 e 8, e la “Viarte”, la ultime setemane di Jugn. In plui, al organize cualchi altre fiestute come chê pai anzians o chê di Sante Luzie pai fruts.

La “Frascje” e vûl ricuardâ la tradizion di organizâ la vendite ocasionâl di vins tes cjasis par disvuedâ lis botis necessariis a acetâ il vin gnûf. Par segnalâ la vendite, come che o savìn, si meteve fûr une frascje.

«Pardabon une sagre furlane – al conte Giovanni Gerussi, president dal 2014 -, cun frico, bacalà cemût che lu fasevin une volte, e ducj i prodots che o fasìn rivâ dal Friûl: ancje lis luianiis e il formadi. Une fieste che e impegne un centenâr di volontaris, par dâ la dimension de robe».

Gerussi al è di Magnan in Riviere e cumò al è in pension dopo une cariere te edilizie tal cjamp sportîf. «O vin contribuît a fâ il tierç anel di San Siro e costruît tancj altris stadis».

Mi conte di parcè che a Limbiate a son cussì tancj furlans, «rivâts par lavorâ pe Snia Viscosa chi dongje a Varedo, o par lâ a vore in fornâs. Tai agns Sessante e coventave int che e ves voie di lavorâ e nus clamavin dal Friûl. Il Fogolâr al è nassût pôc dopo, tal 1972». Une associazion par tignî dongje la int e «nassude par fâ dal ben», mi dîs cun braùre: «Il nestri nol è dome un Fogolâr, ma lu metìn a disposizion par tantis realtâts dal teritori, al à un bar viert ducj i dîs tal dopomisdì, li che si cjate ancje il Messaggero Veneto».

Une realtât vivarose, duncje, ma che si scuintre cui problemis pal futûr: «O vin fat di pôc une conference stampe cuntun apel par coinvolzi i zovins. Chei di cumò no àn plui l’entusiasim che o vevin nô di fâ robis insiemi». Ancje tal coragjo e voie di dâ cheste stiçade si viôt il snait di chest Fogolâr: lungje vite aes sagris furlanis… in Lombardie! ❚

Dree Venier

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +