Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORIS – SLOVENIE. Lis scuelis superiôrs in Slovenie

............

L’esam di maturitât al va daûr de scuele seguide: la diference plui grande jenfri i liceus e i istitûts tecnics-professionâi
83 MIL STUDENTS_ Se tal numar di Setembar su la pagjine che ogni mês il nestri gjornâl i dediche ae Slovenie o vin fevelât dal mont de scuele dal oblic, stant che lis lezions a son tacadis il Prin di Setembar stât, chest colp o cjacarìn in particolâr des srednje šole, che in pratiche a son lis nestris scuelis superiôrs. Dopo i nûf agns passâts tes elementârs (par sloven: osnovne šole) dai 6 ai 15 agns, fintremai ai 19 i arlêfs a podin sielzi une des dusinte superiôrs sparniçadis tal paîs: si va dai liceus ai istitûts tecnics e professionâi, che chest an in totâl a son frecuentâts di 83 mil students.
ESAM DI MATURITÂT_ In Slovenie a esistin diviersis formis dal esam di maturitât, che par sloven si pues clamâlu ancje (cjapant a prestit il non talian) matura. E je la cussì clamade splošna matura (maturitât gjenerâl), la poklicna matura (maturitât dai istitûts tecnics) e il zaključni izpit (esam finâl pes scuelis di caratar professionâl). Ae prime a podin cjapâ part i students che a àn seguît cuatri agns di liceu e che a àn chê di iscrivisi intune universitât: tal esam a àn di frontâ une prove di lenghe slovene, une di matematiche, une di une lenghe foreste e po provis di dôs altris materiis sielzudis an par an. Cui che al passe l’esam e po al à voie di jentrâ daurman tal mont dal lavôr cuntune formazion di stamp professionâl al à di frecuentâ un cors integratîf di un an (il cussì clamât poklicni tečaj, «cors professionâl»).
I students dai istitûts tecnics che a àn seguît lis lezions par doi o cuatri agns a seconde de impostazion de scuele a àn di frontâ il zaključni izpit o ben la poklicna matura: lis materiis di puartâ a son lenghe slovene, matematiche, une lenghe foreste, une materie tecniche e in plui un progjet specific. Par podê iscrivisi a un ateneu, i students dai istitûts a àn di preparâ ancje une cuinte materie e po seguî un cors di un an par preparâsi al esam finâl che al permetarà di jentrâ tune cualsisei universitât.
TANCJ DIPLOMÂTS_ Pe anade 2009/2010, tal mês di Lui a son stâts in 7500 di lôr a frontâ la splošna matura (il 91 par cent di lôr lu à passât) e 8400 a cjapâ part ae poklicna matura, li che a passâlu a son stâts l’88,5 par cent. In dut il paîs, a otignî in dutis lis provis finâls il massim dai vôts a son stâts dome in 18 te splošna matura (mancul di metât rispiet a un indaûr) e 33 te poklicna matura (cualchidun di plui rispiet al 2009).
INFO SU LA SCUELE VIE WEB_ I sîts internet che a àn a ce fâ cul mont des scuelis superiôrs a son une vore e par solit ben curâts e siôrs di informazions utilis pai zovins e pes lôr fameis. Di là dal spazi web dal ministeri de Educazion e dal Sport (Ministrstvo za Šolstvo in Šport, www.mss.gov.si – par sloven e par inglês), li che si cjatin dutis lis gnovis par iscrivisi aes superiôrs e la descrizion di ce che a ufrissin i istitûts, un altri sît uficiâl al è www.ric.si, il sît dal Državni izpitni center (Centri statâl pai esams), li che si podin lei dutis lis ultimis gnovis e ancje cjatâ i documents plui utii rivuart al mont de istruzion in Slovenie. Un sît une vore clicât al è www.dijaski.net (dijaški al vûl dî «studentesc», mintri che dijak al è «student des superiôrs»): al à une grafiche moderne e une vore colorade, ma il so pont fuart a son lis informazions simpri inzornadis pai students sei des elementârs sei des mediis.
ALESSIO POTOCCO

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +