Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORIS – OMS DI LIBERTÂT. Michael Gaismair, in vuere cuintri de tiranie (Tirôl)

Carli Pup

Intant che in Friûl si ricuardin i 500 agns dal riviel de Joibe Grasse, si à di fevelâ dal tirolês Michael Gaismair (1490 – 1532), comandant militâr e ideolic de rivolte contadine tirolese dal 1525.
Nomenât cjapitani dai contadins in riviel intal Mai dal 1525, Gaismair al clame dongje une Diete tirolese là che al domande al arciduche Ferdinant di Asburc che ducj a sedin compagns denant de leç, che a sedin eliminâts i privileçs dai nobii, il dirit di elei i judiçs e i predis. Pôc dopo vê cjatât un compromès cui rivoltôs, l’arciduche al mancje ae peraule dade: al ritire lis concessions fatis, al fâs impresonâ Gaismair e al invie la repression.
Dopo di cualchi setemane, Gaismair al rive a scjampâ in Svuizare là che si svicine al riformadôr protestant Ulrich Zwingli. Propit in Svuizare al met jù i Statûts pal Tirôl gnûf, che al varà di deventâ une republiche di contadins e minadôrs cun capitâl Brixen / Porsenù / Bressanone. Tornât in patrie al invie une gnove rivolte ma, cundut di diviersis vitoriis sul cjamp, al scugne ritirâsi intal teritori de Republiche di Vignesie, in chei agns in vuere cul Imperi.
Gaismair al combat al flanc di Vignesie cuintri dai imperiâi, ma nol rive a otignî trupis gnovis par tornâ a inviâ il riviel in Tirôl. Al mûr tal 1532, sassinât di doi soldâts che a volevin la taie metude sul so cjâf di Ferdinant di Asburc. A cinc secui di distance la sô figure e reste un simbul de bataie pe libertât dal om cuintri di ogni forme di tiranie.
CARLI PUP

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +