Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORIS – OMS DI LIBERTÂT. Michael Gaismair, in vuere cuintri de tiranie (Tirôl)

Carli Pup

Intant che in Friûl si ricuardin i 500 agns dal riviel de Joibe Grasse, si à di fevelâ dal tirolês Michael Gaismair (1490 – 1532), comandant militâr e ideolic de rivolte contadine tirolese dal 1525.
Nomenât cjapitani dai contadins in riviel intal Mai dal 1525, Gaismair al clame dongje une Diete tirolese là che al domande al arciduche Ferdinant di Asburc che ducj a sedin compagns denant de leç, che a sedin eliminâts i privileçs dai nobii, il dirit di elei i judiçs e i predis. Pôc dopo vê cjatât un compromès cui rivoltôs, l’arciduche al mancje ae peraule dade: al ritire lis concessions fatis, al fâs impresonâ Gaismair e al invie la repression.
Dopo di cualchi setemane, Gaismair al rive a scjampâ in Svuizare là che si svicine al riformadôr protestant Ulrich Zwingli. Propit in Svuizare al met jù i Statûts pal Tirôl gnûf, che al varà di deventâ une republiche di contadins e minadôrs cun capitâl Brixen / Porsenù / Bressanone. Tornât in patrie al invie une gnove rivolte ma, cundut di diviersis vitoriis sul cjamp, al scugne ritirâsi intal teritori de Republiche di Vignesie, in chei agns in vuere cul Imperi.
Gaismair al combat al flanc di Vignesie cuintri dai imperiâi, ma nol rive a otignî trupis gnovis par tornâ a inviâ il riviel in Tirôl. Al mûr tal 1532, sassinât di doi soldâts che a volevin la taie metude sul so cjâf di Ferdinant di Asburc. A cinc secui di distance la sô figure e reste un simbul de bataie pe libertât dal om cuintri di ogni forme di tiranie.
CARLI PUP

A torzeon pal Friûl / “Der Voschank”, il spetacul des mascaris sauranis

Sara Traunero
La tradizion dal “Kheirar” e dal “Rölar” e cjape dentri dut il paîs Mascaris bielis e mascaris brutis, cun musis intaiadis intal len e cu lis liniis plui diferentis, a son lis protagonistis assoludis di une ricorence tant curiose che antighe: al è il Carnevâl di Sauris, intal dialet sauran locâl cognossût ancje tant che “Der Voschank”.L’aspiet […] lei di plui +

A torzeon pal Friûl / La maravee di scuvierzi il Carnevâl rosean

Diego Navarria
Cuatri amîs inmagâts de origjinalitât di lenghe, musiche e bai dal Cjanâl incjantonât jenfri lis Musis e la mont Cjanine In ce aventure che mi soi butât! Dut par lâ daûr di mê madone! Cumò, aes trê dopomisdì, achì in machine o sin in cuatri: jo, Mario Dean, 46 agns, professôr di talian tal Marinelli, […] lei di plui +

Libris simpri bogns / Emilio Nardini, “Par vivi”, Udin, 1921

Laurin Zuan Nardin
“Apene finidis di lei lis poesiis dal cont Ermes, il dotôr Cesare, fra i batimans dal public, al si ritire daùr l’uniche quinte preparade a zampe dal… palc scenic. Ma, pal bessologo, che il devi recità il brâf atôr di san Denel, Giovanin Tombe, ‘e ocòr une scene, e il dotôr Cesare la proviot cussì:…” […] lei di plui +

Interviste / Numb il cjan scjaladôr (e il so paron Thomas)

Dree Venier
Di un probleme ae çate al record in mont: interviste cun Thomas Colussa, che cul so Numb al sta pontant al record di altece lant sul Mont Blanc O vevi za intervistât Thomas Colussa, 40 agns, un pâr di agns indaûr. In chê volte al jere un “furlan a Milan” e al faseve il personal […] lei di plui +