Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORIS – AUSTRIE. La Austrie, une nazion ative

............

L’Invier al piert impuartance: simpri mancul fruts a frecuentin cors di schi_ Il fat che i austriacs a son dut altri che pegris al ven provât di une analisi consumistiche dal 2006. Scuasit il 20 par cent di lôr a pratichin sport ogni dì, almancul une volte par setemane si môf un cuart di dute la popolazion.
Ce sport fasino i austriacs? Par solit si pense al schi tal Invier, vie pe Istât invezit si pense al cori in montagne, al balon o ae gjinastiche. Chei che a àn visitât une cualsisei citât austriache a àn di sigûr notât che ancje i plui piçui borcs a disponin di un moderni implant di balon.
In dì di vuê ancje il sport al è deventât un mût di vivi. I austriacs a sielzin un sport par diviertîsi tant che cuintripês al moderni mont digjitalizât plen di stres e li che no si cjate mai timp avonde. Al puest di cjamps di balon plens di int si viodin gruputs di oms e feminis che a cjaminin cun bastons di pueste o che a van in biciclete.
Se la gjenerazion dai nonos si diviertive cuntune partide di balon o cun esercizis di gjinastiche, vuê l’austriac si svee cun cualchi esercizi di yoga o pilates e al tache la zornade cuntun pâr di chilometris di jogging. Finît il turni di vore, si fâs une visite a un centri fitness; cuant che e rive la fin de setemane, però, si sta framieç dal vert cu la biciclete o si va a zuiâ sul cjamp di golf. Propit la popolaritât dal golf e cres a svelt: in gracie di presits moderâts, chest sport al è deventât za sport che ognidun al pues praticâ.
I austriacs a corin e a corin…_ Il 10,4 par cent dai austriacs e des austriachis a son passionâts de marcje nordiche, cjaminant in grups cun doi bachets di pueste. Salacor propit il fat che si doprin bachets tant che tal schi al jude a incressi la popolaritât che cheste forme di moviment e gjolt za te Austrie schiistiche, soredut tra lis feminis e tra chei plui indevant cui agns. Siben che chest sport rivât de Finlandie tai ultins agns al vedi vût pardabon un grant sucès, ancjemò un cuart dai austriacs al è restât fedêl al jogging.
Schiâ in Austrie_ Il schi al fâs part de Austrie tant che la musiche di Mozart. Ancje se l’Invier austriac tai ultins agns nol à podût simpri garantî in dutis lis regjons la rivade de nêf, scuasit il 20 par cent dai austriacs al è restât fedêl a chest sport. Cheste ativitât e je tes mans dal ses masculin: il 22 par cent dai oms e il 16 par cent des feminis a tornin ogni Invier su lis pistis. Par chel che al rivuarde la etât, a paronin chei jenfri i 14 e i 49 agns.
Secont diviers ricercjadôrs di mudaments sociologjics tant che Andreas Reiter dal ZTB Zukunftsbüro ufici futûr (www.ztb-zukunft.com), i schiadôrs tes Alps a laran une vore almancul dentri di dîs o cuindis agns. Cun di fat, di un pont di viste sociâl l’Invier al è daûr a pierdi impuartance: simpri mancul fruts a frecuentin cors di schi, pa la cuâl za dentri di cualchi an a mancjaran lis gnovis jevis. Tal cors dai agns Otante dal secul passât, ogni an 250 mis fruts a imparavin a schiâ cu la scuele: in zornade di vuê a ’nd è dome cirche 150 mil.
Cun di plui, di ca a vincj o trente agns la stagjon plui frede e riscje di lâ incuintri a diviers problemis: cul mudament dal clime e spesis plui altis pal inevament i presits a laran sù. Lis previsions dal dì di vuê a metin in cont une pussibile cressite de temperadure su lis Alps dentri il 2050 adiriture fin a cuatri grâts.
La organizazion dal sport in Austrie_ Come che si è capît, in Austrie il fâ sport al à une prioritât alte. In ciertis citâts plui de metât dai residents a son atîfs in associazions sportivis. Trê federazions come la Askö, la Sportunion e l’ASVÖ a costituissin la fonde dal sport austriac.
Lis primis dôs a son stadis impastanâdis daûr di une ideologjie di base. La fondazion de Askö (www.askoe.or.at) e nas tal Votcent: tal 1892 la associazion educative dai lavoradôrs e fasè nassi la prime sezion di gjinastiche.
La Union di Gjinastiche e Sport (www.sportunion.at) e je stade fondade tal 1945 subit dopo la istituzion de seconde Republiche, e e je basade sul fondament spirituâl de associazion nazionâl cristiane todescje di gjinastiche. La definizion ideologjiche des dôs sociis nomenadis e puarte tal 1949 ae fondazion de Federazion gjenerâl sportive ASVÖ (www.asvoe.at) che no à nissun impegn ideologjic.
In palestre ancje chei cun plui di 50 agns
Simpri plui personis a visitin lis palestris: impen che la crisi economiche e puarte a un câl de economie dal cuatri par cent, in dì di vuê 430 mil di lôr a frecuentin un fitness center. In dut a son 700 impresis che a àn a ce fâ cul fitness tal sens plui ampli, di chestis 434 a son palestris classichis. Pal cont de etât, i plui atîfs a restin i membris dal grup 35-55, ma un cuart dal totâl al è rapresentât dal grup dai «over 50»: tai ultins agns si è vude une cressite soredut jenfri lis feminis e lis personis che a àn passât i 50.
JANEZ ERAT

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +