Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI – PORDENON. Une massarie plene di «sgarpions»

............

Ancje se in prime batude al pues someâ strani, intune stesse massarie a puedin convivi machinis tituladis che a àn fât la storie des corsis intai circuits, e tratôrs che a àn masanât chilometris in lunc e in larc tai cjamps di mieç Friûl.
A rindi pussibil dut chest al è Bruno Dorigo, un om di 60 agns, colezionist braurôs di Abarth (lis famosis machinis di corse elaboradis, cul sgarpion) e agricultôr a timp plen. Inte sô massarie, une vore batude di passionâts e di curiôs, ogni an abarthiscj di dute Europe si cjatin par fevelâ e par visâsi des impresis des machinis cul sgarpion.
PERLIS_ La prime des dîs «perlis», Dorigo le cuiste tal 1988 daspò vê let une inserzion intun gjornâl li che si diseve che a Milazzo e jere in vendite une 1000 Tc Gr.2. Di li indevant, la colezion si slargje e si insiore di dute une schirie di tocs, cimelis, fotografiis e documents che a metin in lûs  une spropositade passion pe marcje dal sgarpion; passion che a à vût un moment une vore alt l’an passât, cuant che la femine di Karl Abarth (talian austriac fondadôr de marcje) e je stade trê dîs li di Bruno par fiestezâ il sgarpion (il segn zodiacâl dal fondadôr).
CAPANON MUSEU_ Bruno, di bon furlan al dîs: «Jo te me vite no ai mai butât vie nuie, anzit, o ai simpri tignût dacont dut»; e a ben cjalâ no si pues che dâi reson. Tal capanon destinât a museu, a son parcadis une vecje 600, dôs 1000 TC, une 1000 TC Gr.2 (che tal 71 e à vint la Verzegnis – Sele Cjanzutan e che Dorigo al torne a puartâ spes li e ae Cividât – Madone di Mont, tant che «vierzi piste» di ecezion), une 1000 biarbul, une 750 Zagato, une Scorpione Francis-Lombardi 1300, une Abarth 695 e une formule 2000 monopuest. La carateristiche di dutis lis machinis e je che a son tignudis tant ben che a somein fatis di une setemane, ancje se cualchidune e je stade tirade in ca cuntun lavôr di caroçarie pardabon impressionant.
L’aspiet “contadin” dai motôrs, invezit, si impâr cjalant la dismisurade colezion di 60 tratôrs (si impiin ducj – al ten a marcâ Bruno) e di machinis agriculis metudis in ordin sot di un capanon di len: Stayer, Busatto, Ottomelara, Same, Fiat, Ford, Renault e altris, che dispès a vegnin metûts a disposizion di manifestazions e di mostris sore nuie.
Chest al è un detai che si à di meti in evidence par capî il spirt di Dorigo, che al dîs: «se cualchidun al à voie e gust di viodi la mê colezion e lis belecis de campagne, baste une telefonade e vonde».
Sandri Olivetto

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +