Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL. Une Academie… tal Ateneu

............

Tor de metât dai agns Novante a Udin a si son dâts dongje un pôcs di students e di altris zovins intune associazion che si clamave Academie dal Friûl.
Cemût che al diseve il so statût “Il Circul Universitari Furlan nomenât “Academie dal Friûl” si met sù in associazion culturâl cence fin di vuadagn, cul intent primari di promovi l’implei professionâl de lenghe furlane, il disvilup di une fuarte cussience identitarie dutune cu la difese dai dirits e dai interès dai students furlans tal gjenerâl…”
La osservazion di Albert Travain, prin dean de Academie dal Friûl, e di chei altris socis e jere che par che la lenghe e la identitât furlane a lessin indevant e a vessin un sens, al coventave che il furlan al fos doprât in ducj i cjamps, e plui di dut in chei fondamentâi dal lavôr e dal studi e si viodeve te universitât la scune ideâl par inviâ chestis dinamichis.
Cussì, cun pôcs mieçs ma cun tant impegn e diviersis ideis origjinâls, la Academie dal Friûl, ancje se no je mai rivade a tirâ dentri o a fâ partecipâ un grant numar di students o di zovins, e je stade protagoniste tal proponi ativitâts par furlan dentri di un Ateneu udinês che in chei agns al jere ancjemò indaûr su la cuistion de lenghe.
Par esempli, si veve vierte la schirie di studis “Erois par un popul”, su figuris impuartantis pal lôr valôr simbolic pal popul furlan e a jerin vignûts fûr doi scrits: un su Marc di Morùs, ultin puartebandiere dal Friûl patriarcjâl, e chel altri su Rotgaut, ultin duche langobart dal Friûl. Cun di plui la Academie e organizave conferencis, presentazions, e ancje il prin cors di furlan fat par furlan te Universitât dal Friûl, une sorte di letorât volontaristic tignût di Sandri Carrozzo, che al è stât dean de Academie dal Friûl dopo Travain. Travain intant al à mantignût il so impegn cuntune altre iniziative impuartante: la cure de publicazion, simpri cun pôcs mieçs, dal sfuei udinês “La Sclese Nere”.
La Academie dal Friûl e jere in dialic e in colaborazion ancje cun Radio Onde Furlane, che in plui ocasions i à dât spazi par trasmissions radiofonichis, e cun chês altris clapis dal mont furlanist tal inmaneâ iniziativis tant che Eurolenghis, te Fiere dal Libri di Pordenon, o lis variis edizions de Fieste dal Friûl pai 3 di Avrîl.
Tai ultins agns la Academie dal Friûl e à pierdût par diviersis resons la poie de plui part dai socis storics, che dispès a son deventâts figuris di prin plan tal moviment pe lenghe e pe identitât furlane, si è slontanade de dimension universitarie e, par tancj aspiets, fintremai di chê furlaniste.
Redazion

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +