Toni Centa al nas a Manià ai 10 di Avost dal 1907. Zovin di grinte e di morbin, viodût che nol voleve lâ a vore te feramente di famee, il pari lu mande a studiâ di perît agrari.
Tornât a cjase dal servizi militâr, li che si jere arolât alpin a 18 agns, al partìs pes Americhis dulà che al cognòs altris furlans de diaspore e li che tal 1930 al maride Elena Tramontin, une cjavassine fie dal imprenditôr edîl li che il pari lu veve mandât a lavorâ. In Americhe al cognòs un dai dirigjents de Paramount che, viodude la presince fisiche e la paronance intal fevelâ par inglês, lu invide tai Studios.
Dal ‘31 al ‘33 duncje, Centa al lavore pe Paramount jentrant di fat tal mont dal cine american; incjantât e sviât de gnove vite e dai gnûfs costums (vâl a dî atoris e lus) tal 33 si separe de femine e subit daspò al devente segretari di Primo Carnera, cognossût di pôc.
Tal ‘35 al torne in Patrie cu la idee fisse di partî pe Afriche ma biel lant a Rome par distrigâ lis pratichis pe partence, la siore Yadi Rosa Ambrosio di Manià lu ospite a cjase sô e, par vie de biele presince, lu convinç a fâ un provin pal cine.
Dilunc dal provin al è notât di Galeazzo Ciano (grant passionât di cine) che, impressionât dal zovin atôr, lu convinç a lassâ pierdi la Afriche e a presentâsi dal produtôr Roberto Dandi. Chest lu met in contat cul regjist cecoslovac Gustav Machaty che al cjape sù Centa cul rûl di protagonist tal cine Ballerine (che tal ‘36 al vignarà presentât ae Mostre dal Cine di Vignesie). Tal stes an al ven ingaiât dal regjist Augusto Genine pal cine Squadrone bianco che al vinç la Mostre dal Cine di Vignesie come miôr cine talian.
Centa al ven une cetant preseât e al zire une vore di cines li che al vistìs rûi di prime impuartance, tant di deventâ un dai protagoniscj de frescje nassude Cinecittà.
Toni Centa al recite in passe 30 cines, lavorant cui miôrs atôrs dal timp: di Gino Cervi a Fosco Giachetti, di Alida Valli a Anna Magnani, impersonant rûi di spirt ma ancje dramatics.
La leç sul monopoli dai cines forescj e puarte lis cjasis americanis (MGM, 20th Century Fox, Paramount e Warner Bros.) a sierâ lis filiâls talianis e dal prin di Zenâr dal ‘39 no vegnin plui proietâts cines americans; i atôrs nostrans a cognossin pe prime volte il fenomen dal divisim. Al è il periodi dai cines nomenâts “dei telefoni bianchi” par vie des senografiis e des tramis (di barufis) ambientadis in gran part a Budapest.
Tal ‘42 Centa al torne in Friûl e, declinant i sburts dal cine di regjim, al vîf jenfri Manià e Cortine fin ae fin de vuere.
Tornât a Rome, al devente interprit, assistent di produzion e amì personâl di Orson Welles e, intai agns ’50, ancje talent-scout e segretari di produzion.
Toni Centa al mûr ai 19 di Avrîl dal ‘79 daspò vê continuât a fâ piçulis parts e jessisi slontanât dal cine par ocupâsi di publichis relazions e di ristorazion.
Sandri Olivetto
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


