Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Sot assedi ma o fasìn fente di no savêlu

Dree Valcic

✽✽ Mês suturni, chel di Novembar: a tornin iniment i ricuarts di cui che nol è plui, dispès cul interogatîf di no vê vût il timp par cognossiju dafonts o di no jessi stâts bogns di vê un rapuart plui intens. Ve, o podaressin clamâ Novembar il timp dai rimuars.
E la nestre storie, chê dal Friûl, e cor il pericul di cjapâ sù dutis chestis carateristichis. O sin propit brâfs a recriminâ su lis robis, ma simpri dopo che a son sucedudis, maledint il moment des sieltis fatis e suspirant su chel “ Se o vessin savût, se o vessin fat intun altri mût…”
✽✽ Un sisteme di autoassoluzion che, al limit, al covente par justificâ il compuartament che si à devant dai problemis. Conclusion: ae fin e je simpri colpe di cui che nus à ingjanât, di cui che si è mot in maniere cuvierte cuintri di nô.
✽✽ Cjapìn il câs de contraposizion classiche tra Triest e il Friûl. Gjavìn dutis lis componentis folcloristichis di tifôs di curvis contraris, di barzaletis picantis, ancje se dutis dôs a son pûr simpri espressions di un sintiment slargjât, e restìn invezit sui fats reâi.
✽✽ La capitâl regjonâl cu la prossime riedizion des provinciis si cjate intune posizion favoride, di osservadore autentiche, nancje curiose: pe citât nol cambiarà nuie, anzit, e à di front ancje la opzion “metropolitane”. In chest contest favorît e je daûr a centralizâ servizis e competencis, e invistìs riui di bêçs publics in oparis inutilis e faraonichis tant che il puartâ i uficis regjonâi in Porto Vecchio o la ridicule “Ovovie”.
✽✽ Pal Friûl al è dut un altri discors: la agregazion istituzionâl tra lis trê provinciis furlanis e je un percors che za in passât nol à cjatât spuinde – e nancje no le cjatarà – inte politiche, che anzit e tint a gnovis divisions cun aleancis trasversâls che a smirin dutis a minâ il stes concet di unitât identitarie, linguistiche, storiche in non di un regjonalisim F-VJ proietât al talianon “Tre Venezie”.
✽✽ Chescj no son plui segnâi, a son realtâts che la societât furlane e assist cence dî nuie, preparantsi al prossim “Ma jo no lu savevi”. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +