Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SLOVENIE. I numars de Slovenie te cuestion de imigrazion. Ancje Lubiane cuintri i acuardis di Bruxelles

............


Ancje in Slovenie, intal ultin periodi, tra i temis al centri de atenzion publiche e je la cuistion dai imigrâts e dai dispatriâts. La Comission europeane za a metât di Mai e veve decidût di introdusi un sisteme di cuotis pe redistribuzion dai rifugjâts e che a fasin domande di asîl in Europe. Ogni stât membri de UE  al varès purpûr un contribût di 6.000 € par ogni persone acetade.
Par ce che al tocje i rifugjâts presints intai cjamps intai paîs confinants cun chei al centri di crisis politichis e avigniments belicôs (par esempli i dispatriâts sirians rifugjâts in Jordanie), ae Slovenie e jere stade assegnade une cuote dal 1,03 par cent, che al corispuint a 207 rifugjâts. L’Alt Comissariât des Nazions Unidis pai Rifugjâts al à racomandât ae UE di acetâ e di ripartî tra i paîs plui o mancul  20.000 rifugjâts. Ae fin di Mai a Brussel, par judâ i stâts membris interessâts di un aflùs improvîs di migrants, e je stade presentade ancje une propueste pe redistribuzion, in dute la UE, di 40 mil sirians e eritreus in cercje di asîl che si son rifugjâts in Italie e in Grecie. Intal decidi cemût redistribuîju, si à tignût cont dal numar dai abitants, de situazion economiche dai paîs singui (PIL e tas di disocupazion) e dal numar di rifugjâts za acetâts intai agns di prime. Su cheste base, la Slovenie e à otignût une cuote de 1,24 par cent, che al significhe 297 personis tra chês rifugjadis cumò in Italie e 198 tra chês rifugjadis in Grecie.
In totâl, duncje, la Slovenie e varès di acetâ 702 rifugjâts (suntun totâl di plui o mancul 60 mil). Al va zontât, a titul di esempli, che l’an passât la UE e veve regjistrât plui di 600.000 domandadis di asîl, che di lôr a son stadis acetadis 186.665.
Il prin ministri Miro Cerar, comentant il sisteme des cuotis, al à di subite declarât che la Slovenie e vûl jessi solidarie intal frontâ il probleme dai migrants, ma che e vûl cautele e al covente tignî cont des carateristichis di integrazion dal paîs e garantî un adeguât nivel di sigurece interne.
La discussion su la cuistion dai rifugjâts in parlament e je invezit ore presint in cors. Il partît dai democratics slovens SDS (che e je une formazion politiche di centri diestre) al à presentât une interogazion cjatant pericui di terorisim e di sigurece interne, sotlineant intal document presentât in parlament che il stât islamic al veve declarât che tra i dispatriâts a saressin ancje combatents de Isis, che il lôr compit rincipâl al sarès chel di compî atentâts teroristics in ducj i stâts membris.
intant, al vertiç dai ministris dai internis de UE a Lussemburc, là che si è discutût dal sisteme des cuotis pe ripartizion dai rifugjâts, il ministri sloven Vesna Györkös Žnidar al à declarât che la Slovenie, pûr ancjemò cence vê definît in parlament une proprie posizion uficiâl, no je dacuardi cun ce che al è stât decidût in Mai a Brussel. La Györkös Žnidar e à sotlineât che la solidarietât e à di jessi volontarie e no imponude, e che a àn di jessi cjapadis in considerazion lis pussibilitâts e specificitât dai stâts, e ancje la cuistion de sigurece. Secont il guvier sloven chescj aspiets, cussì come il pericul di imigrazion par vie de posizion gjeostrategiche, no van gran trascurâts. La Slovenie e jentre cussì intal grup di stâts membris che a volaressin une solidarietât basade su la volontarietât e duncje su la libare sielte dai paîs singui. Su lis sôs stessis posizions  a son ancje Republiche Ceche, Slovachie, Lituanie, Polonie, Spagne, Ongjarie, Romanie, Bulgarie e Cravuazie.
Par ce che al tocje la opinion publiche, al va citât un scandai fat al principi di Jugn pal cuotidian sloven Delo. Cuasi il 70% dai intervistâts si è dimostrât favorevul a acetâ e a sostignî i dispatriâts che a vegnin de Afriche. Dome un cuart si è oponût ae lôr rivade. Cuasi la metât dai intervistâts al à declarât di aprovâ il sisteme di cuotis pe ripartizion dai rifugjâts inte Union europeane; i contraris a son plui o mancul un tierç. Al va però sotlineât che al moment dal scandai si fevelave dal acet in Slovenie di dome cirche 200 rifugjâts. ❚
Tjaša Gruden

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +