Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cuatri partîts di oposizion par une colaborazion daspò des elezions dal 2022

Luciano Lister

In Slovenie cuatri partîts di oposizion tal parlament di Lubiane a àn firmât un acuardi di colaborazion. Cul acuardi, i partîts Lista Marjana Šarca (Liste di Marjan Šarec), Socialni demokrati (Democratics sociâi), Levica (Çampe) e Stranka Alenke Bratušek (Partît di Alenka Bratušek) si impegnin a colaborâ, ancje par che che al tocje i contignûts e i programs. Ma soredut si impegnin – tal câs che a cjapin avonde vôts – a meti adun une coalizion di guvier daspò des elezion politichis de Primevere dal 2022. Daûr dal acuardi, il mandât par meti dongje il guvier al larà al president o coordenadôr dal partît che tra i cuatri al varà tirât dongje plui vôts.
◆ Te sô azion, la aleance e tignarà a ments dîs principis. Prime di dut e smicje a une maniere diferente di frontâ la pandemie di Covid-19, plui eficace e fondade sientifichementri; daspò a plui stât di dirit; a une plui fuarte indipendence di ents e mieçs di comunicazion publics, di organizazions no governativis e de societât civîl; ae bataie ae puaretât e aes disparitâts; a plui invistiments te sience e te culture, e ae fin dai invistiments cence sens tai armaments.
◆ Il president dal partît Lista Marjana Šarca, Marjan  Šarec, al à dit che i cuatri partîts a àn bielzà dimostrât tant che oposizion di jessi bogns di colaborâ, ancje se a àn ideis diferentis.
◆ Daûr dal coordenadôr dal partît Levica, Luka Mesec, la aleance e smicje a infuartî il sisteme sanitari, cun plui solidarietât sociâl, disvilup sostignibil e tutele dal ambient, par une Slovenie europeane e fondade su cognossince e culture. La presidente dal partît Stranka Alenke Bratušek, Alenka Bratušek, e pense che il futûr al sarà cetant condizionât dal debit public. Ancje se ducj i cuatri i partîts si presentaran aes prossimis elezions ognidun cu lis sôs listis e cui siei programs, la presidente dai Socialni demokrati, Tanja Fajon, e fevele di un gnûf inizi, parcè che lis rivalitâts no judin nissun. La aleance e sarà vierte a chei partîts che a condividin i valôrs democratics.
◆ L’acuardi al ricuarde chel dal 2018. In chê volte chei cuatri partîts achì, insiemi cui partîts Demokraticˇna stranka upokojencev Slovenije (Partît democratic dai pensionâts di Slovenie) e Stranka modernega centra (Partît dal centri moderni) a vevin metût adun un guvier di minorance e concuardât une colaborazion cun Levica.
◆ In ducj i cuatri i partîts a pensin che il dirit di metisi adun par protestâ al segni un dirit costituzionâl fondamentâl. Lis protestis cuintri des decisions dal guvier di centridiestre di Janez Janša a son avonde frecuentis. Di bande sô, il president dal consei dai ministris, che al è ancje president dal partît principâl di centridiestre, Slovenska demokratska stranka (Partît democratic sloven), al à dit che al comentarà la gnove dal acuardi une volte che la aleance e sarà di gnûf lade in tocs. ❚

L'Editoriâl / Risierve di valôr

Leonardo Giavedoni - Buenos Aires
In ciertis tribûs o tes grandis fameis il cjâf grup al vignive nomenât patriarcje. Di solit e jere la persone plui anziane, une vuide naturâl. invezit, tal mont religjôs, in particolâr tal Orient Cristian, il patriarcje al jere un primât eclesiastic poiât su facoltâts e prerogativis che i davin une posizion di supremazie tes glesiis […] lei di plui +

Salon Internazionâl dal Libri di Turin 2023

Redazion
La Patrie dal Friûl e je presinte pe seconde volte tal Salon Internazionâl dal Libri di Turin cul so mensîl, l’unic in leghe furlane e cu la sô golaine “La machine dal timp” che e vegnarà presentade vuê joibe ai 18 di Mai aes 5 sore sere tal stand istituzionâl de Regjon Friûl – Vignesie […] lei di plui +

COROT. Nus à lassâts Sergio Salvi

Redazion
Domenie ai 23 di Avrîl, a la etât di 90 agns, nus à lassâts Sergio Salvi, un grant amì de lenghe furlane e di dutis lis lenghis minorizadis. «Scrittore, poeta, storico delle lingue minoritarie» lu definìs la Wikipedia taliane, al è stât chel che par prin al à jevât su il vêl su la cuestion […] lei di plui +

Glesie Furlane / Grop amîs di pre Toni. Program dai events pal 2023

1) Vinars ai 21 di Avrîl a lis 20.30, inte Sale Riunions di Vile Zamparo a Basilian, presentazion de gnove edizion dal libri di pre Toni “Fantasticant”.Relatôr: Roberto Iacovissi.In colaborazion cun Glesie Furlane.2) Sabide ai 22 di Avrîl, a lis 3 e mieze dopomisdì, in vie Friuli a Visepente, “5e Cjaminade libare – Pai trois […] lei di plui +