Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cuatri partîts di oposizion par une colaborazion daspò des elezions dal 2022

Luciano Lister

In Slovenie cuatri partîts di oposizion tal parlament di Lubiane a àn firmât un acuardi di colaborazion. Cul acuardi, i partîts Lista Marjana Šarca (Liste di Marjan Šarec), Socialni demokrati (Democratics sociâi), Levica (Çampe) e Stranka Alenke Bratušek (Partît di Alenka Bratušek) si impegnin a colaborâ, ancje par che che al tocje i contignûts e i programs. Ma soredut si impegnin – tal câs che a cjapin avonde vôts – a meti adun une coalizion di guvier daspò des elezion politichis de Primevere dal 2022. Daûr dal acuardi, il mandât par meti dongje il guvier al larà al president o coordenadôr dal partît che tra i cuatri al varà tirât dongje plui vôts.
◆ Te sô azion, la aleance e tignarà a ments dîs principis. Prime di dut e smicje a une maniere diferente di frontâ la pandemie di Covid-19, plui eficace e fondade sientifichementri; daspò a plui stât di dirit; a une plui fuarte indipendence di ents e mieçs di comunicazion publics, di organizazions no governativis e de societât civîl; ae bataie ae puaretât e aes disparitâts; a plui invistiments te sience e te culture, e ae fin dai invistiments cence sens tai armaments.
◆ Il president dal partît Lista Marjana Šarca, Marjan  Šarec, al à dit che i cuatri partîts a àn bielzà dimostrât tant che oposizion di jessi bogns di colaborâ, ancje se a àn ideis diferentis.
◆ Daûr dal coordenadôr dal partît Levica, Luka Mesec, la aleance e smicje a infuartî il sisteme sanitari, cun plui solidarietât sociâl, disvilup sostignibil e tutele dal ambient, par une Slovenie europeane e fondade su cognossince e culture. La presidente dal partît Stranka Alenke Bratušek, Alenka Bratušek, e pense che il futûr al sarà cetant condizionât dal debit public. Ancje se ducj i cuatri i partîts si presentaran aes prossimis elezions ognidun cu lis sôs listis e cui siei programs, la presidente dai Socialni demokrati, Tanja Fajon, e fevele di un gnûf inizi, parcè che lis rivalitâts no judin nissun. La aleance e sarà vierte a chei partîts che a condividin i valôrs democratics.
◆ L’acuardi al ricuarde chel dal 2018. In chê volte chei cuatri partîts achì, insiemi cui partîts Demokraticˇna stranka upokojencev Slovenije (Partît democratic dai pensionâts di Slovenie) e Stranka modernega centra (Partît dal centri moderni) a vevin metût adun un guvier di minorance e concuardât une colaborazion cun Levica.
◆ In ducj i cuatri i partîts a pensin che il dirit di metisi adun par protestâ al segni un dirit costituzionâl fondamentâl. Lis protestis cuintri des decisions dal guvier di centridiestre di Janez Janša a son avonde frecuentis. Di bande sô, il president dal consei dai ministris, che al è ancje president dal partît principâl di centridiestre, Slovenska demokratska stranka (Partît democratic sloven), al à dit che al comentarà la gnove dal acuardi une volte che la aleance e sarà di gnûf lade in tocs. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +