Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SLOVENIE. Cemût mai ancje la Slovenie?

............

E va indevant la rubriche di Franco Juri, screade sul numar di Març dal nestri gjornâl.
Il nestri gnûf colaboradôr al è nassût a Cjaudistrie (Koper) in Slovenie/Jugoslavie intal 1956 di pari furlan e mari cravuate. Gjornalist e vignetist satiric, diplomatic, ex parlamentâr sloven, al colabore cun testadis slovenis e talianis. Intai Agns ’80 e ’90 si è interessât di dirits umans e al è stât deputât intal prin Parlament di Lubiane elet in maniere democratiche. Dopo la indipendence de Slovenie, intai guviers di Janez Drnovšek, al à vût incarghis impuartantis inte diplomazie dal so Paîs: ambassadôr in Spagne e a Cuba, e segretari di Stât ai Afârs forescj. (par savê di plui su Franco Juri, lait a lei La Patrie dal Friûl, n. 7 dal Lui dal 2011)
https://www.lapatriedalfriul.org/?p=7146
***
Fin cualchi an fa, la Slovenie e vignive piturade come situazion esemplâr, di sucès, esibide tant che une rose te asule di une Europe che  e cjale, di mari amorevule, viers i Balcans. L’incjantament cumò si sfante; la crisi politiche risultade di chê economiche e des sieltis ‘Merkelianis’ – fatis sedi dal guvier di centridiestre, vuidât di Janez Janša che, in tiermins plui  lizêrs, dal guvier precedent di centriçampe di Borut Pahor –  e cjape conotâts par tancj aspiets preocupants ma che in fonts e riflet dal dut, intun spazi piçul e intun senari incestuôs dal pont di viste politic, i obietîfs de ‘rivoluzion’ conservadore e neoliberiste in cors te Union Europeane.
In tiermins di parametris economics e sociâi, la Slovenie no je la Grecie. Intai ultins vincj agns no je stade nancje part di chê ‘gnove Europe’ ex sovietiche che par fâ i conts cul passât comunist e veve optât par modei economics capitaliscj in maniere brutâl, e cence nissun dûl pal stât sociâl e pe tutele dai dirits sindacâi, piturâts tant che un scoi pericolôs pal disvilup e pe prosperitât. La Slovenie e veve mantignût invezit la vuardie alte, introdusint lis regulis di marcjât in maniere graduâl,  cence aplicâ modei masse liberiscj e mantignint un nivel invidiabil di benstâ sociâl, che tancj a àn judicât ‘scandinâf’.  La privatizazion e je stade fate in tiermins seletîfs che a àn escludût lis grandis societâts statâls, lis infrastruturis, la scuele e la sanitât.
Ma se chest al à permetût il mantigniment di une struture publiche che e ten impins il stât sociâl e une cierte ecuitât pai citadins, la aplicazion di chel che al ven definît ”l’interès nazionâl” ancje inte privatizazion –  e che in tiermins puars al vûl dî il mantigniment dal capitâl privât in mans slovenis – al à  gjenerât ancje fenomens di clientelisim  politic e finanziari, e coruzion difondude. Tantis aziendis publichis a son passadis cussì intes mans di managers nazionâls cence scrupui, ex diretôrs di impresis publichis leâts a cheste o a chê opzion politiche, ma ancje politics e ex ministris, che cui credits agjevolâts e spes cence nissune garanzie ufierte des bancjis statâls, su la base des amiciziis e influencis politichis – e ancje midiant dai vantaçs di jessi insiders – a àn cuistât il grues des azions, dant il vie a speculazions deleteriis che a àn puartât spes ae ruvine o a une svendite strumentâl, a gnûfs proprietaris forescj, di impresis un timp sanis e afermadis ancje sul marcjât internazionâl. Ai voi de opinion publiche la politiche, e cun cheste la stesse democrazie parlamentâr, e je simpri plui calcolade tant che une infrastruture al servizi de coruzion e dal clientelisim. Di chest e je vignude la lavine antipolitiche dai ultins mês che e je daûr a puartâ in place miârs di slovens rabiâts..
(Al va indevant sul prossim numar).
✒ Franco Juri

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +