Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SLOVENIE. Al è pôc preseât in Italie, ma in Slovenie si fâs fieste pal Euro

............

.
.

Intant che in Italie, complice la crisi – come che a pandin i scandais – e cale la poie ae monede uniche europeane e al è cui che tra lis fuarcis politichis al continue a fevelâ di referendum suntune eventuâl jessude de eurozone, in Slovenie a àn celebrât il decim aniversari de adozion dal euro.
La monede uniche europeane e ven doprade vuê in disenûf paîs e di plui o mancul 340 milions di citadins. La Slovenie e à rinunziât ae sô monede nazionâl, il talar, e e à scomençât, tant che decim tierç paîs (e prin tra chei deventâts membris de famee europeane tal Mai dal 2004) a doprâ l’euro cul prin di Zenâr dal 2007. Il cambi concuardât al è stât di 239,640 talars par un euro.
Ancje in Slovenie, al moment de jentrade in vore de monede uniche, i presits a son cressûts une vore. Su base anuâl, la inflazion regjistrade e je stade fintremai dal 5,6%, il massim tra i paîs che a vevin aderît ae eurozone. In maniere seguitive però, l’euro al à contribuît sedi ae stabilitât dai presits che a une riduzion dai tas di interès. Tancj economiscj slovens a son ancje dacuardi intal dî che cence la monede uniche la Slovenie e varès patît ancjemò di plui i efiets de crisi che, stant ai ultins dâts su la cressite, e somee aromai passade.
Ancje Mitja Gaspari, za ministri in diviers guviers e governadôr de Bancje di Slovenie tra il 2001 e il 2007 – duncje propit intal periodi decisîf pe jentrade de Slovenie inte Union Europeane e pe adesion ae eurozone – al è convinçût che l’euro al vedi puartât dome benefics al paîs, soredut parcè che par une economie piçule tant che chê slovene al è dal sigûr plui avantazôs fâ part di un spazi economic e finanziari plui ampli.
La monede uniche e à slargjât di fat une vore il marcjât, ridot i pericui e semplificât il cumierç cun chei altris paîs europeans. Dut chest al à favorît soredut lis esportazions, che a son stadis decisivis pe cressite economiche slovene intai ultins agns. Cun di plui, l’euro al à fat plui sempliçs e mancul onerosis ancje lis operazions cul forest dai singui citadins slovens. Al va visât che in Slovenie, in tancj za prime dai euros a jerin usâts a resonâ ancje in tiermins di marcs todescs, tant che sotlineât ancje dal president de Republiche di Slovenie Borut Pahor ae cerimonie pal decim aniversari de adozion dal euro de bande de Slovenie, promovude de Bancje centrâl europeane al principi di Fevrâr.
Il talar sloven al à fat ben il so compit intai cuindis agns di ûs de declarazion di indipendence, ma i slovens a calcolavin il valôr de monede prime in marcs e dopo in euros, duncje la adozion de monede uniche e je stade la uniche sielte logjiche, al à rimarcât il president sloven. Pahor al à vût iniment ancje cemût che, in graciis dal progjet Pricewatch de Associazion consumadôrs de Slovenie, e je stade impedide (a part intai prins mês) la jevade imotivade dai presits des marcjanziis e dai servizis. Ae cerimonie de BCE, in plui di Pahor, a àn partecipât il ministri des financis Mateja Vraničar Erman, Janez Janša che dîs agns indaûr al vuidave il guvier sloven, e i governadôrs de Bancje di Slovenie intal 2007 Mitja Gaspari e l’atuâl Boštjan Jazbec. Il president de BCE Mario Draghi al à cjapât invezit la ocasion par complimentâsi cu la Slovenie pai sucès otignûts, pe sô integrazion fuarte inte eurozone e pe poie ae monede uniche che tra i slovens e rive al 85%. L’aniversari de adesion al euro al è stât celebrât in Slovenie ancje cu la emission di une monede di 2 euros che e figure sul daûr dîs cisilis. ❚
Tjaša Gruden

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +