Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Publicazions/Libris

Sport… che ti trai!

“A nivel personâl, leìnt chestis pagjinis, o tornarai a provâ tantis emozions che o ai vivût, tantis lagrimis di gjonde che mi jerin vignudis e la braùre che o ai sintût intal dî “o soi furlan come lôr”.
O soi sigûr che us sucedarà ancje a voaltris!”. (de prefazion di Andrea Marcon, president CONI F-VJ)
“I furlans a son int concrete, che no si fâs cjapâ mâl par un risultât negatîf. A van indevant cui pîts par tiere. Cualchidun al dîs che o sin sierâts, ma nol è just: chel al è un stereotip. Magari o sin plui risiervâts, ma chest nol vûl dî jessi isolâts: o savìn vivi cun ducj chei altris, ma cun serietât, stant al pas cui timps che a cambiin. E chest al zove se tu âs di tignî dongje un grup di zovins intune scuadre”. (Dino Zoff, interviste a “La Patrie dal Friûl”, Jugn 2010)

Il libri si pues cjatâlu a Udin li des libreriis Tarantola, Moderna e Copia&Incolla ai Riçs o scrîf une mail a info@lapatriedalfriul.org

Fûc su Gurize

La citât spieli de Europe no pues dismenteâ la sô nature furlane. A Gurize e in dut il Friûl orientâl prin dal 1915 ancje il plui scuintiât dai contadins al saveve cuatri lenghis: todesc, furlan, talian e sloven. E no par vie de scuele, che sot dal Imperi dut câs e jere par sigûr miôr di chê dal Ream de Italie; ma par vie che lis lenghis a coventavin par lâ a vendi a marcjât lis ortaiis o i grans o lis bestiis, e i clients a podevin jessi di ogni divignince. No capîju al jere pierdi bêçs.

Par vêlu scrîf une mail a info@lapatriedalfriul.org


Letaris ai furlans

Une des oparis plui bielis di pre Bepo Marchet (1902-1966), fondadôr de “Patrie dal Friûl” e inteletuâl di nivel straordenari, e je la schirie di “Letaris ai furlans” li che al fâs i pulçs a tancj lôr difiets ma ancje al tamese dutis lis cualitâts che a varessin di sburtâ chest popul – il so popul – a deventâ paron di se stes. Jessudis jenfri il 1949 e il 1950, lis proponìn intun volum te edizion in grafie uficiâl, siore di notis esplicativis par rindi plui facile la leture. E tornâ a lei un mestri de identitât furlane come pre Bepo nus covente pardabon, parcè che – come che al dîs te introduzion il curadôr Davide Turello, “lis osservazions che Marchet al fâs, dopo di 70 agns a son ancjemò validis e, magari cussì no, ancjemò di plui”.

Par vêlu scrîf une mail a info@lapatriedalfriul.org



Feminis furlanis fuartis

Erika Adami

Storiis di feminis furlanis dal dì di vuê, pôc o par nuie cognossudis, diferentis par etât, divignince, esperiencis formativis e professionâls. Lis lee la fuarce che a esprimin tal cirî di realizâsi cun tignince, tai cjamps plui svariâts. Cun braùre pes lidrîs e tal leam cu la proprie tiere, un pont fer, ancje cuant che l’orizont dal lôr impegn al devente il mont.

Par vêlu scrîf une mail a info@lapatriedalfriul.org


Indenant
La cuestion furlane

Dree Valcic

A jerin volûts agns par afermâ che un insiemi di situazions storichis, economichis, sociâls, identitariis a costituivin un “unicum” di dâi une rispueste complessive che e veve bisugne di struments di analisi diviers di chei doprâts fin cumò. Sì: e esist une “Cuistion furlane”che e spiete almancul dal 1946 di jessi frontade. La stesse formule di Regjon Autonome, cu la definizion disgraciade di Friûl-Vignesie Julie, e jere la prove clare di cheste criticitât.

Par vêlu scrîf une mail a info@lapatriedalfriul.org


Anime in crôs

Scrits di pre Antoni Beline e Agnul Floramo su Pier Paolo Pasolini (2022)

“In chest libri us presentìn un “bote e rispueste” imbastît cu lis riflessions di doi autôrs che a cuasi 30 agns di distance a lein cuntune sintonie e une simetrie speciâl lis oparis di un tierç. Ma ce autôrs! La triangolazion Pasolini-Bellina-Floramo nus puarte a stazâ trê gjernaziis de leterature e de culture di chenti. Cu la sperance, anzit la sigurece, di dâ sburt a une gnove vision di un om complès che in vite tancj a mandavin al diaul e cumò ducj a celebrin tant che un santut di tignî te sachete e di tirâ fûr in câs di vuere”.

Par vêlu scrîf une mail a info@lapatriedalfriul.org


Patriarcjis tal cûr de Europe

di Diego Navarria (2022)

Contis curtis e curiosis che a piturin cun snait lis figuris plui simbolichis de autonomie e de identitât de Patrie dal Friûl: i patriarcjis di Aquilee.

Par vêlu scrîf une mail a info@lapatriedalfriul.org


Patriarcjis fûr dal ordenari

di Diego Navarria (2021)

Une racuelte di contis su Patriarcjis che a àn fat grant il Friûl. Par savê alc de nestre storie leìnt cun gust. Dentri dal libri, cun di fat, a son tantis lis curiositâts. Par esempli, cui no aial mai tacât un pes te schene di cualchidun il prin di Avrîl? Ma pôcs a san che une des ipotesis plui increditadis su la origjin di cheste usance e à a ce fâ cul nestri Beltram, patriarcje di Aquilee dal 1334 al 1350.

Par vêlu scrîf une mail a info@lapatriedalfriul.org

Cuintristorie de Prime Vuere Mondiâl

di Agnul Floramo (2017)

La nestre “cuintristorie” de Prime Vuere Mondiâl, par cure di Agnul Floramo. Une grande tragjedie che e à puartade la muart di tante puare int, e che in Friûl e à metût furlans cuintri furlans in non di decisions cjapadis parsore dal lôr cjâf. O contìn lis storiis che la retoriche dai Stâts nazionâi no à mai contât: une storie dal popul, no dai potents.

Par vêlu scrîf une mail a info@lapatriedalfriul.org

«The Best(iis): lis miôr storiis»

di Dree Venier (2014)

Il miôr des strichis a fumuts dai Gnognosaurs dissegnâts di Dree Venier e cui tescj di Elisabetta Pittana (la nestre Bete Di Spere).  I protagoniscj a son simpatics dinosaurs che a fevelin par furlan che a àn la carataristiche di jessi propit gnognos, e di chest e nas dute une schirie di gags spiritosis e sureâls. I dissens a son une vore colorâts, cun trat sintetic e une vore personâl. 

Par vêlu scrîf une mail a info@lapatriedalfriul.org

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +