Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Par Andreotti il nestri Friûl al jere dome “confin orientâl”

............

Un titul dai giornâi al à scrit “Cun Andreotti a muerin 94 agns di segrets”. Nancje che al ves scomencjât la sô vite politiche cuant che inmò al mangjave di tete. Ma o sin li dongje. Su di lui a àn dit sù di dut e dal sigûr te sô posizion di podê e di fuarce tantis a ‘nd à cumbinadis. Cualchidun al dis che e sarà la storie a judicâlu, ma jo o crôt che no si scuen spietâ tant par savê che al jere un om dai americans, cence scrupui tal movisi e che par lui al valeve soredut il fin che al justifiche il mieç. Amen. Al sarà lui a viodise cul Signôr, a noaltris nus tocje invezit cjalâ i fats. E chei, pai furlans e pal Friûl a cjacarin une vore clâr. Nol è stât un nestri amì, ancje se cumò i nestris sorestans a son ducj lì a fevelâ ben di lui.
Prin parcè che te situazion internazionâl il so voli al colave simpri su la cuistion di Triest e se chest, di un pont di viste ideologjic, militâr e di aleancis, al podeve jessi capît finide la vuere cu la Jugoslavie di Tito che al smicjave masse di ca dal confin, une volte passade la buriana, cu la svolte ocidentâl e neutraliste di Belgrât, viodi ancjemò un pericul sul confin al sunave ridicul. Ancje parcè che cheste vision e à puartât a une presince di servitûts militârs in Friûl che a àn blocât il nestri disvilup par plui di vincj agns.
No dome: cul esercit si meteve adun il miôr, anzit il piês, dai servizis segrets: se Gladio e je nassude chi, partint de brigade partesane Osôf, po dopo e je deventade une altre robe, un imprest teroristic doprât dai fasciscj pe lôr stategjie de tension. E le vin paiade cjare: visaitsi di Petean. Ancje di chest o vin di “ringraziâlu”.
Ma soredut, disìnle fin insom, a Andreotti no i son mai plasudis lis minorancis. Lis pensave tant che un pericul pal stât. Ancjemò di plui sul confin orientâl, pal discors di prime. E al rivà a fâ di dut ancje tai agns ’90 cuintri de idee di Biasutti di meti sù Alpe Adria, cun Slovenie e Carinzie.
Ultime robe: il taramot. No tant pe contestazion de int des tendopolis chê volte de sô visite: lui o un altri al sarès stât compagn. Ben piês e je sarès stade chê di sierâ la esperience dal comissari straordenari nancje dopo cualchi mes. Se no fos stade la scosse di Setambar, il so guvier nol varès tornât a nomenâlu. Ma i faseve pôre la mobilitazion de int. Recuie, ma cence nissun displasê.
Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +