Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

NO SON PERAULIS PAR VECJOS. Politically correct

............



Mandi, nono!
Mandi Bete!
Âstu viodût? Al è rivât l’Autun!
O ai viodût sì! O jeri cumò a fevelâ cun Toni il scovacin, che al scovave vie lis fueis ta la rampe dai handicapâts fûr dal comun.
Handicapâts? Scovacin? Ma cemût fevelistu, nono? Tu varessis di jessi plui politically correct!
Poli… ce? E tu mi domandis a mi cemût che o feveli?
Politically correct, nono: a son chês peraulis che si doprin par no ofindi nissun par resons di raze, di religjon, di gjenar, di forme fisiche, robis cussì.
E ce varessio dit di ofensîf, jo? No ai mighe contât che al dave une scovade ogni vincj peraulis che al diseve? E dut câs nol varès vût di ofindisi, Toni, parcè che e je vere.
Ma no si dîs “scovacin”, nono. Si clame “operadôr ecologjic”, cumò.
Ecologjic, Toni? Ma se al va ator cuntun fûrstrade di vincj agns che altri che “euro sîs”: al sarà un “euro mancul doi”!
Ma no, si dîs “operadôr ecologjic” parcè che al nete l’ambient, di mistîr. E dopo, no si dîs handicapât, ma “diviersementri abil”.
Abil di fâ ce?
Ma no, al è un mût politically correct di dî disabil.
Scolte, frute, un puaret che al va cu la carocele nol è “bon di cjaminâ in un mût diferent”: nol è propite bon! Nol è che al cjamini devantdaûr. E a clamâlu intune altre maniere, tu puedis stâ sigure che no i tornin a cressi lis gjambis!
Al è dome un mût par no fâ sintî un discriminât pe sô cundizion, par no ofindilu.
Cjale, se un si ofint par il mistîr che al fâs, o al è un triestin – che al pense che lavorâ al sedi une brute robe – o al è un stupit, anzit… diviersementri inteligjent! Si disial cussì tal to lengaç poli… poli ce?
Politically correct.
E par furlan, ce saressial?
Politichementri coret.
Politichementri? Ah, cumò o ai capît dut. Al è come in politiche: si cambiin lis robis a peraulis, e la sostance e reste chê! Ancje cuant che a disin “o sbassìn lis tassis” al è “politichementri coret”: e samee la veretât, ma e je dome “diviersementri vere”, come che tu disaressis tu.
✒ Bete Di Spere

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +