Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MUSICHE. Lino Straulino: vuê al è plui anticonformist cjantâ vilotis che no cjantâ rock ‘n roll: la tipicitât de nestre musiche no pues fermâsi dome sul aspiet linguistic

............

Llino Straulino
Llino Straulino

Cuant che o scoltìn la musiche dai Tazenda o savin a clâr che e je musiche tipiche sarde. Cussì come se o viodìn Joaquín Cortés balâ o podìn dî cun sigurece che si môf a ritmi di flamenco. Ma sucedie la stesse robe cuant che chei altris a sintin la nestre musiche? Di sigûr si nacuarzin che la lenghe e je chê furlane, ma la musiche ise pardabon furlane? A cheste domande al è daûr a cirî di rispuindi di un pôc di timp Lino Straulino, che cu la marilenghe al lavore di simpri. «Il probleme al è che tai ultins vincj agns e je stade fate soredut musiche par furlan, ma no musiche furlane», nus dîs il cjantautôr di Sudri, «dulà che la lenghe e je l’unic element distintîf de nestre musiche, là che il sisteme musicâl nol a un caratar tipic furlan».
Fevelìno duncje di tornâ a componi vilotis? «Vilote nol è nancje un biel tiermin, al è stât coniât dai studiôs e al sa di vecjo. La peraule furlane e sarès cjant o danze». Dut câs il concet al è chel: «Creâ musiche gnove che e vedi un “caratar” musicâl propri che al distingui la nestre musiche di chês altris. Nol è vêr che no vin une specificitât musicâl nestre. O podìn duncje ancje no dome imitâ musichis di chei altris popui come che al è stât fât fin cumò».
Ma Lino, fin cumò nissun escludût, nancje tu a chest pont? «Sì, ancje jo fin cumò no vevi clâr chest concet. Come ducj, o ai simpri scoltât riferiments forescj e su chei là o ai costruît la mê musiche. Par me che o ven dal rock e dal folk al è stât un sfuarç», al amet, «ma o ai sintût la necessitât di un pas seguitîf, e no pues plui tornâ indaûr».
Tai ultin agns Straulino si è di fat dedicât a studiâ la tradizion musicâl furlane, cjapant lavôrs za tacâts di altris, ma lassâts indaûr e dismenteâts, di chei di Mario Macchi a pari Pellegrino Ernetti, sgrafant ae lidrîs des melodiis popolârs fint a recuperâ il cjant pûr dal contadin di 400 agns indaûr. «Dome li si cjate la nestre culture musicâl, che e je caraterizade di un “modul musicâl” specific», al conte Lino, «a vegnin dopradis ciertis notis, al è simpri un ciert gjenar di disvilup, di durade, di struture e la jentradure e je modâl e no tonâl», al sclarìs. «E ancje il test al à lis sô carateristichis precisis: la vilote e dopre l’otonari, che al è il metri dal cjant liric monostrofic, e al è di 4 riis. Un invît ancje pai poetis furlans».
Chest dibisugne di cirî lis regulis dal zûc de composizion, su ce fâ e ce no fâ, a cui covential? «Mi interesse ufrî la pussibilitât ae gnove gjenerazion di indereçâsi a un sisteme musicâl furlan, che al esist, par componi», al marche il cjantautôr, «po dopo ogni musicist al cjape la sô strade». «Al è just un riapropriâsi di robis che nus partegnin, e par me e je la uniche robe di fâ cumò: secont me cheste ricercje e je une strade che e pues dânus grancj risultâts. No vê un sisteme musicâl di riferiment al è dut câs une penalitât, al covente a un popul ancje par jessi plui esportabil, plui ricognossibil tal forest. Al è un biliet di visite impuartant plui de lenghe stesse». Ma sêstu sigûr che tu varâs seguit in chest gnûf percors? «Jo intant o cîr di dâ il gno contribût e o sarès content di fâ laboratoris sul teme o magari garis di improvisazion di vilotis cui zovins». No savìn se si archivie chi la Gnove Musiche Furlane, Lino intant nus dîs cussì: «Vuê al è plui anticonformist cjantâ vilotis che no cjantâ rock ‘n roll!».
✒ Natascia Gargano

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +