Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

«Mi bat di une vite pal Teatri stabil»

............

Bepi Agostinis, 85 carnevâi puartâts cun sgrimie e sintiment, nus da acet tal so studi, li che e fâs biele mostre une schirie ordenade di libris su la culture e la leterature dal Friûl. A planc a planc, il satûl dai siei ricuarts si vierç e nus regale confidencis curiosis e preziosis.

Di mistîr o jeris vetrinist, ma o vês simpri vût a ce fâ cul mont artistic. Cemût ise nassude la passion pal teatri?

«O ai tacât a svicinâmi par vie dal gno prin amôr, la poesie, stant che in chei agns o presentavi a Radio Effe i poetis furlans e o volevi miorâ la recitazion. Prime o ai seguît i cors di dizion di Faglioni, po dopo mi soi iscrit ae Civiche Scuele di recitazion pal Teatri furlan di Nico Pepe. Tal zîr di un an o soi deventât il so assistent. Mi à fat capî un mût gnûf di fâ teatri e di doprâ la lenghe. Al è in gracie dal so sburt e di chel di altris apassionâts se in dì di vuê o vin cussì tancj abonaments tes stagjons teatrâls ator pal Friûl».

Apassionâts che o nomenais te opare, sedi professioniscj, sedi filodramatics. Cuant vêso scomençât a pensâ a un lavôr di cheste fate?

«Tai agns Otante. Tant materiâl lu ai cjatât su “Patria del Friuli” (sì, il gjornâl al veve cuasi il stes non di chest che o sês daûr a lei, ma al jere par talian), su “Gli Atti dell’Accademia Udinese” o sui periodics de Filologjiche. Po dopo, il progjet al è restât tal scansel, par vie di une altre mê passion, la art. Tal 2015, di fat, o ai publicât “Storie de Art in Friûl”, dut in lenghe furlane».

Parcè tante fature par voltâ ducj i tescj par furlan? Nol saressial stât plui facil e ancje mancul scanant lassâju in lenghe taliane?

«Di cuant che o ai tacât a fevelâlu, te variante in “o” di For di Avoltri, o ai simpri doprât il furlan par esprimimi, parcè che e je la mê lenghe dal cûr: par talian lis peraulis no mi vegnin fûr te stesse maniere e no àn il stes pês. Ancje i miei lavôrs teatrâi ju ai fats ducj par furlan, a part “La vita dell’uomo” di Andreev, puartât fintremai a Kiev».

Une biele sodisfazion. Cumò che il libri al è vignût fûr, o podês polsâ un pôc.

«Juste il timp des elezions, daspò o larai a tucâ te puarte de gnove Zonte par vê un Teatri stabil furlan. E je dute la vite che mi bat: tal 2006 o ai presentât une petizion cun 4500 firmis. Agns indaûr, l’assessôr Torrenti mi veve proponude une sezion stacade dal Teatri stabil dal Friûl-Vignesie Julie, ma al è lât dut sù pai stecs, par vie che la ufierte si veve mudade intun contribût par un spetacul par furlan. E nô no volìn la caritât».

Purpûr, a Triest al è ancje un Teatri stabil sloven, l’unic in Italie di lenghe no taliane, in ricognossiment ae minorance slovene…

«E chest al è un ben. Dut câs, al è indecent pensâ che al esisti il Stabil “La Contrada”, par tutelâ il dialet triestin! E nô furlans o restìn a bocje sute. Un Stabil furlan al è fondamentâl par produsi spetacui di cualitât cun finanziaments statâi, cence spietâ chei cuatri vanzums mai sigûrs de Regjon. Dome cussì o rivarìn a sveâ la nestre int e a fâi savê che al esist ancje un teatri par pensâ e par dismovi lis cussiencis».

(s.f.)

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +