Miercus 22 di Avrîl di chest an e je stade firmade intal palaç de Provincie a Udin la Convenzion tra la Provincie e Glesie Furlane pe racuelte e pe publicazion di dut ce che pre Antoni al à scrit. Cun chest at i sorestants de Provincie a àn dimostrât grande responsabilitât daprûf de storie e dal popul furlan e a àn vierte la puarte par podê començâ la principâl, uniche, vere, necessarie fadie tai rivuarts di un grant scritôr dai nestris timps: la salvaguardie des sôs oparis.
Glesie Furlane, de bande sô, si è impegnade intune imprese che e domandarà lavôr, timp e competence, e che e deventarà complete dome se ducj chei che a àn cognossût pre Antoni a daran une man cu la lôr colaborazion e testemoneance. Però, dal sigûr chel de «opera omnia»al è un riscjo di cori e un dovê di praticâ; di fat, dome cu la publicazion di ducj i scrits di pre Antoni si podarà valutâ la profonditât dal om e la sostance dal mes che lui nus à lassât.
Il progjet al à par sot titul: «Pre Antoni Beline: un profete pal Friûl di doman»; al è un sot titul biel e golôs ma ancje a riscjo e periculôs, une provocazion, une sentence za prestabilide su ce che dome il timp al podarà sentenziâ. Par chest, al è ben fermâsi un moment a rifleti sore di chest om di Diu par metilu inte juste curnîs.
Se nô o clamìn profete pre Antoni, o scugnìn viodilu midiant la sô umanitât e cence fâ di lui un personaç, o imbastî par lui esaltazions e mîts. Tignìn invezit presint ce che plui lui al veve a cjâr: la proprie umanitât, l’om sclet e vêr che lui al jere; e chest, ancje intai aspiets discutibii e negatîfs che pre Antoni puntualmentri al segne ca e là tai siei scrits.
O vin di metilu, lui che al à tradusût i profetis, cun chês personis debulis e limitadis – i profetis, i apuestui, i sants – che il Signôr in ogni timp al mande: Gjone che al contestave ancje Diu, Osee che si jere intapât tune pelande, Jop il blestemadôr, Pieri pront a murî come a tradî. I protestants a àn un grant merit: chel di no canonizâ la santitât di nissun; a evitin cussì il pericul de idolatrie.
Prime che profete, pre Antoni al jere un om di Diu peât a la proprie umanitât, fragjilitât, pôris e limits, lui che cjacarant di chel profete che al è don Milani al scrîf di sintîsi miârs di chilometris lontan.
E je la sô umanitât che e devente profezie e chest lu capìn benon ancje inte sô ultime opare a pene jessude: il «de senectute».
Diu no nus fâs ni sants, ni sapients, ni profetis slontantnus di nô stes par svicinâsi a lui, che anzit, plui si svicinarìn a Lui e plui o cognossarìn e o deventarìn nô stes.
Al è ce che i è sucedudii a pre Antoni. In lui, la vôs umane e la peraule di Diu si confondin. Di lui si pues ben dî: no si sa li che al finìs l’om e al comence il profete, parcè che in lui il profete al è om e l’om profete.
pre Tonin Cjapielâr
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


