Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. O ai fat ce che o ai podût

............

Al è chest un titul che si podarès dâi a une prime riflession sul vescul bons. Alfredo Battisti che nus à lassâts ai prins di Zenâr di chest an.
Mi contavin che un om al jere rivât in chel altri mont e al voleve vê un incuntri personâl cul Pari eterni par vie des tremendis injutiziis che a sanganin la tiere. Ma fra chei nûi si è cjatât tune procession cence fin di int che e cirive une rispueste al misteri dal dolôr. Si è unît a lôr e pelegrinant di planete in planete une dì a àn viodude une lûs, une gaboite, une legnere, un vielonon e i àn diti: «Sâstu li che al è a stâ il Paron dal mont? Parcè che o vin di cjacarâ cun lui». E chel: «O soi jo». Alore i domandarin: «Parcè inte vite tant patî?». E lui ur ruspuindè: «O ai fat ce che o ai podût».
O pensi che cheste rispueste e vali par me, par voaltris e, al li là dai titui dai giornâi e di ciertis laudis falsis, ancje pal Vescul Battisti: “O ai fat ce che o ai podût”.
Pensant a bons. Battisti o scuen dî che al è stât il vescul de mê vite e o podarès contâ fats personâi che mi àn tocjât; a son di zontâ lis vicissitudinis di Glesie Furlane e intal grop il cartolari di Battisti cun pre Antoni Beline. O imagjini l’incuintri dai doi tal mont dal vêr: la lenghe sclete di pre Antoni e i voi mistereôs di Battisti che no tu rivavis mai a capî se ti imbroiavin o se ti volevin ben. No par ultime e je la sô conduzion pastorâl de diocesi in timps calamitôs come il taramot, te cuistion furlane e, inte glesie, fra lis imposizions di Rome.
Se o vin timp a vivi, al rivarà ancje il moment di podê cjacarâ cun serenitât di chest om che al à vivût 28 agns fra di nô.
Par cumò lu compagnìn cun tant rispiet tal misteri de muart; di fat ancje lui, come che al sucedarà di nô, al è stât glotût dal grant pes che il mosaic de basiliche di Aquilee nus rapresente e pal misteri di Crist che ducj al à salvât al è stât butât fûr sul ôr de vite eterne. Te leterature mondiâl, tai grancj autôrs di cualsiasi secul e culture, la compassion e je la virtût che sore lis vicendis dal mont e regne sovrane e chest al vâl sore di me, di voaltris e di bons. Battisti. Par chest, mi plâs viodilu come Gjone sot dal ricin e in chest misteri lu saludìn e i augurìn lûs eterne.
Ti sin dongje, bonsignor, te memorie e te preiere; tu âs corût, predicjât, scrit e patît: tu ti sês impegnât come tancj predis, o int di famee e di paîs; tu âs fat come ducj, ce che tu âs podût. Cun Gjone e cu la nestre int polse te pâs. ■
pre Tonin Cjapielâr

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +