In relazion al taramot dal Abruç e a la propagande sul «modello Friuli», mi somee che ancje in chest câs i furlans a vegnin cjolts saldo pal cûl o doprâts. Di fat, di une bande si ostacule la dignitât dal popul furlan, di chê altre si puarte in palme di man «il modello Friuli»; in alt si stente a crodi a une etnie, no si acete une lenghe, però o vin la universitât dal Friûl; e ven dineade une glesie furlane ma si predicje di matignî lis tradizions.
Si bêf la aghe dal flum, ma no si vûl savêdint de risultive. Al è come se si disès ai taramotâts dal Abruç: «Cjalait a ce che al è stât fat in Friûl, ma no stait a imparâ dai Furlans».
Un esempli di cheste veretât si lu cjate ancje inte fieste de Patrie stade di pôc ai 3 di Avrîl. I gjornâi a àn cirût di cambiâ une grande date intune polemiche tra partîts: che al vûl dî no crodi al popul furlan.
Cjacarant dal «modello Friuli»di meti in pratiche ancje in Abruç, al reste vêr ce che il guvier, comissaris, istituzions, sindics a àn fat, ma il judâsi de int, il sudôr des fameis, il lavôr di un lusôr a chel altri a cui ju lassìno?
Tignìn ben presint che la universitât dal Friûl e je stade otignude cu lis firmis de int che e viveve tra lis maseriis, contraris partîts e la plui part dai altolocâts. La grande manifestazion dai taramotâts a Triest e a vût cuintri partîts, Sindacâts e Aministradôrs.
Ce saressie stade la ricostruzion cence un grant moviment popolâr? Ce saressial stât dal domo e de citadine di Vençon cence un valit comitât di paîs?
Cuant che al capite un taramot no colin dome lis cjasis, ma ancje un mont interiôr e la ricostruzion no sarà prime di dut intai aiûts dai forescj ma intal profont de proprie identitât, se il taramotât, chel mont interiôr, al rive a salvâlu.
In Friûl, cuant che la culture popolâr cun ducj i siei limits e à vinçût, al paîs i è tornade une anime vive; invezit, li che altris logjichis si son imponudis, la ricostruzion e je restade glaçade. Chest nol vûl dî jessi cuintri di sorestants e di studiâts: al vûl dome dî che la vite e je dentri de int. Dome se i aiûts si insedaran inte proprie culture popolâr milenarie, l’Abruç al tornarà a jessi vîf; al contrari al restarà un muart rianimât.
La passerele continue di politics, di vescui, di grancj e sa plui di propagande che di serietât; o preferissarès dâ fuarce e notorietât ai moviments popolârs cun dutis lis lôr pecjis e augurâ ai nestris amîs taramotâts di ringraziâ ducj ma di doprâ il propri cjâf. Al è il «di bessôi» dai Furlans.
E conte une storiute che intune splendide val tra lis monts, al jere un paisut li che al coreve un biel flum. Une dì une comission si presentà e e visà: » Us tocje slozâ: e je di fâ une dighe e il paisut al vignarà sumierzût». La int no voleve partî. Ma ce fâ? A lerin di un grant inzegnîr che ur disè: «Bisugne fâ sù un mûr torator dal paîs » ma la int e ridè. A lerin di un predi; al proferì: «Al tocje preâ» ma la int no i crodè. A lerin di un vieli che al viveve tal bosc e chel ju conseà: «Se o volês vivi intal vuestri paîs, imparait a nadâ». Al è ce che a àn fat i furlans di secui e secui in ca. Al è l’auguri che di cûr ur fasìn ai amîs dal Abruç.
pre Tonin Cjapielâr
Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile
Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +
La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN
Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +
Gnovis / A Dael la presentazion dal libri “Fûc su Gurize”
Redazion
Si è tignude a Dael, ai 4 di Setembar, la ultime presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Inte spaziis de Cjasa dal Muini, a an presentâtn: Ferruccio Tassin autôr, Andrea Valcic President Clape Patrie dal Friûl e Diego Navarria, colaboradôr de “La Patrie dal Friûl”. lei di plui +
Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan
Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +


