Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Mara Beorchia, Sindic dal comun di Davâr

............

In chestis ultimis elezions aministrativis, a son stadis eletis feminis ae incarghe di sindic in trê Comuns de Cjargne: a Davâr, Rigulât e For di Avoltri.
Une volte, tes cjasis cjargnelis la femine e jere une presince fondamentâl, e veve di tignî in pîts i cuatri cjantons de cjase. Cumò i timps a son cambiâts, la femine e à cjapât impuartance ancje fûr dai mûrs di cjase: tal lavôr, te societât, te politiche, ancje se cun tantis dificoltâts.
“Forsit, lis feminis a son viodudis in maniere no convinte di bande dai oms tal ambient politic – nus dîs Mara Beorchia, sindic dal comun di Davâr -. Lu viôt cuant che ti cjalin cuasi cun maravee tal moment che tu ur dîs alc di impuartant e di seri. Al dipent un pôc ancje dal caratar di ogni femine di cjatâ la maniere miôr par rivâ a vê chê fiducie che i meretìn. Mi plâs puartâ l’esempli di mê none: femine fuarte, e à lavorât tant cun grant spirt di solidarietât e mi à lassât un grant esempli di vite, di tignî presint in ogni situazion. O crôt che la figure feminîl storiche des feminis de Cjargne e sedi un clâr messaç di fuarce e di coraç par dutis nô.
Jessi sindic intun piçul comun de Cjargne al è come jessi un pari di famee che al cognòs ducj i siei fîs e al vûl par lôr un doman seren, fat di lavôr e di sigurecis. Il paragon al è clâr e al da subit la idee des preocupazions di un sindic, che ogni dì al à denant di se la realtât dai problemis economics, de mancjance di lavôr par tancj siei citadins, dal dispopolament dal so teritori e dal invecjament de popolazion. E je une bataie ogni dì, a voltis e devente un berli di aiût te sperance che finalmentri si cjatin soluzions ancje par cheste tiere. Achì o vin tant: un paisaç stupent, un tiessût culturâl e sociâl di preservâ par salvâ un contest che al podarès dâ une buine cualitât di vite. O vin di motivâ i zovins a no lassâ i nestris paîs, pluitost a cjapâ in man il nestri doman par tornâlu a fâ sù, cun tante buine volontât. Chest al è ancje il motîf che mi à sburtât a candidâmi a sindic dopo une esperience precedent tant che assessore.
Viodint il presint, no soi tant otimiste. O volarès jessi insiemi a chei altris aministradôrs tal scomençâ un percors di mudament. Al è impuartant convinci la int che o vin di jessi unîts e lavorâ ducj par un unic obietîf: creâ il contest economic e sociâl par fâ restâ achì lis fameis che a vivin tai nestri paisuts. Chest al vûl dî mantignî il lavôr e creâ altris pussibilitâts di disvilup dal teritori, leadis al turisim e al ambient. O vin za dut ce che nus covente: e mancje dome la convinzion di bande di ducj e un jutori smirât, concret e coordenât de politiche. Ae politiche o domandi plui atenzion, che nol vûl dî dome stanziâ fonts pe mont ma prin di dut mostrâ interès a capî cemût che si vîf vuê in mont e cualis che a son lis nestris dificoltâts. O vin dome di recuperâ il spirt di intraprendence che nus à simpri onorât denant di altris realtâts: al baste pensâ a cemût che il nestri popul al à reagjît aes grandis calamitâts de storie, come la vuere o il taramot. No stin vivint dramis come chei, ma o crôt che o vedin di recuperâ istès la stesse fuarce di chei timps, par saltâ fûr di chest moment.”
Al pâr di capî in chestis pocjis riis che la grinte e la voie di fâ no mancjin al sindic di Davâr, che cul spirt des feminis cjargnelis di une volte e à decidût di puartâ indevant il so compit impuartant. ❚
✒ Marta Vezzi

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +