Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Mancul isolade e plui furlane

Max Deliso

A pene dopo des elezions tal comun di Gurize, vinçudis dal centri drete, o vin contatât par un pâr di domandis
Toni Devetag, neo assessôr ae culture.
La lenghe e la culture Furlane a Gurize, il gnûf consei comunâl ial cualchi idee in proposit??
Sigûr, noaltris a vin un fuart leam cul Friûl e cul Furlan, par chest motîf o vin decidût di incuintrâ il president de provincie di Udin Strassoldo come prioritât par rignuvî chest rapuart che, par noaltris, al à une impuartance une vore fuarte, al contrari de ultime zonte Brancati. In realtât o vin tacât di gnûf li che o vevin molât la ultime volte: par noaltris il Friûl e i rapuarts cun Udin a son simpri stâts impuartants. Bisugne tignî cont che Gurize no je dome une citât Slovene, come forsit ducj a podaressin crodi, e ven fûr, al contrari, une multiculturalitât che e met insieme, oltri che la part slovene, la component taliane e chê Furlane. Fevelâ di Gurize come citât in prevalence Furlane e je une esagjerazion, chest al è un fat, ma se e cuant che si rivarà a scrivi la storie di cheste nestre citadine di confin, forsit al vignarà fûr alc, ancje linguistichementri, che al dimostrarà i ponts in comun cun Udin e il Friûl.
Duncje cheste ricercje Storiografiche e divente fondamentâl par capî ancje lis diferencis cul mandament, dulà che invezit lis lidrîs dal Furlan al son tacadis e profondis.
In efiets al è cussì, chest al dipent de grande division storiche dal Friûl tra Patriarcjât di Aquilee e Contee di Gurize e e sarès une vore lungje di contale, ma o volarès rimarcâ il fat che la plui grande diference tra Gurize e Udin al è propit il fat che la storie Furlane e je stade scrite, chê di Gurize ancjemò no! Noaltris o vin dibisugne
di recuperâ la nestre storie. Cussì, forsit, si podarà recuperâ la identitât storiche pierdude par tacâ un gnûf confront ancje cu lis nestris lidrîs furlanis.
LA «PRIME»_Tal prin consei de zonte comunâl di Gurize no si à fevelât de cuestion Furlane e chest al è comprensibil, ancje se rifuarcî i rapuarts cun Udin e Pordenon al è stât une des primis robis mitudis sul plat. Pal proget che al cjacarave l’assessôr Devetag si varà di vê ancjemò un pocje di pazience. Lis primis indicazions dal gnûf sindic Romoli a son di vignî fûr dal vecjo isolament e di no poiâsi dome su Nova Gorica par tornâ a jessi un pont di riferiment dal Friûl orientâl. Seconde robe al sarà di tornâ a tacâ i rapuarts cun Viene, Lubiane, Munich di Baviere, Klagenfurt e Lienz. I ponts seguitîfs a fevelavin di sociâl, culture, urbanistiche, lis rispuestis no vevin nuie di diferent des promessis iniziâls di dutis lis zontis di ducj i colôrs politics. L’isolament di Gurize al è evident, duncje strenzi gnûfs e plui fuarts rapuarts Friûl orientâl e cu la Bisiacarie al è just, ancje se dismenteâsi di Nova Goriza e nomenâ Lubiane al samee un tic fûr lûc. Par Romoli lis gnovis frontieris cun la Slovenie a varessin vût di meti Gurize tal mieç di une vaste zone e chest, invezit, nol è sucedût. Tal stes timp la citât no à cjalât ae sô provincie e a chei altris teritoris regionâi e par chest motîf si è isolade. La gnove aministrazion e varès voie di ribaltâ cheste tendince. O sin in spiete duncje di cualchi iniziative culturâl che e privilegjedi il furlan; e podarès jessi une buine idee par fâ sintî la int di Lucinins fin a Cormòns, di Romans fin a Gardiscje, un pôc plui dongje dal so cjâflûc, almancul come lenghe, une lenghe di ducj, forsit di masse timp, magari cussì no, dismenteade.

______________________________________
Le drete Tiliment e va a “drete”
Fasint il pont su lis elezions aministrativis che si son disvualzudis ai 27 e 28 di Mai, te nestre regjon, a son vignûts fûr segnâi clârs di voie di cambiament. In province di Pordenon (gjavadis lis vitoriis dai sindics che cumò a àn di cirî di governâ pulît…), i risultâts a son in linie cun chei regjonâi e talians, e pensant al doman a àn puartât elements di sigûr interès soredut cjalant a lis prossimis elezions regjonâls che si devualzaran l’an che al ven. I comuns interessâts te drete Tiliment son stâts chei di Davian (l’unic dulà che la çampe e à vinçût), Daçan (sindic poiât de drete), Cjasarse (sindic poiât de drete), Cimolais (liste civiche), Clauzêt (liste civiche), Manià (sindic poiât de drete e de liste civiche), Prate di Pordenon (sindic poiât de drete) e Vît (liste civiche). I segnâi plui clârs a son stâts chei di une çampe che e à inforcjât un troi di rive in sù, une drete che e à slargjât i siei teritoris (fasint une sume dai risultâts e à cjapât il 60 par cent, passant di sîs ponts i risultâts da lis elezions dal 2003) e une schirie di listis civichis che in plui di cualchi câs a son stadis determinantis pal risultât finâl. Cjalant invezit apene fûr dai confins de drete Tiliment, il dât interessant al ven da lis elezions di Pramaiôr in province di Vignesie (un dai comuns che a vuelin mudâ regjon). Marco Bertuzzo dal “Comitât pro Friûl” iscrit te liste dal candidât sindic Igor Visintin, cjapant 132 vôts al è risultât il secont plui votât de liste civiche jentrant cussì in consei comunâl. “Pramaggiore oltre il 2000” e je une liste “neutrâl” che no à volût jessi strumentalizade dai partîts ma che si è cjapade a cûr le cuestion furlane par dâ fuarce ai risultâts referendaris e a une volontât popolâr che no vûl fâ part di une gnove province venete (cun ducj i gnûfs problemis e lis conseguencis) ma che e à voie di Friûl. Chest risultât al è stât let dai furlaniscj come un biel segnâl a la regjon Venit, di ducj chei chi di agns si impegnin (cence dâ pês a lis polemichis di risonance statâl) par mudâ regjon e al da gnove fuarce ai comitâts “pro-Friûl”.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +